PENGGUNAAN MEDIA LARGE MOVEABLE ALPHABET DALAM PENGENALAN KEAKSARAAN AWAL (STUDI KASUS DI KELOMPOK B RA SYIHABUDDIN LANDUNGSARI DAU MALANG)

Yeni Erlina Sari, Mutiara Sari Dewi, Ika Anggraheni

Abstract


Early childhood literacy learning must be designed to be fun, interactive, and adapt to children's development. The "Large Moveable Alphabet" method is one approach to learning to read and write for young children. This method was developed by Maria Montessori. This research aims to describe the use of large moveable alphabet media in introducing early literacy to group B RA Syihabuddin Landungsari Dau Malang. This research was conducted at RA Syihabuddin Landungsari Dau Malang. This research method uses qualitative methods to gain an in-depth understanding of the use of large moveable alphabet media in early literacy learning for children aged 5-6 years in group B RA Syihabuddin. The results of this research show that the use of large moveable alphabet media is very influential, this is because because the large moveable alphabet media allows children to directly interact with the letters and feel their texture and shape. This helps strengthen the connection between sounds and letter symbols in a concrete way. The conclusion of this research is that the use of large moveable alphabet media in the early childhood language area at RA Syihabuddin can improve early literacy learning outcomes.


Full Text:

PDF

References


Agustinah E & Komalasari D. (2023). Peningkatan Kemampuan Mengenal Kata Melalui Media Large Moveable Alphabet Pada Anak Usia Dini. Universitas Negeri Surabaya.

Anggraheni, I. (2023) Meningkatkan Kekasaraan Awal Anak Usia Dini Melalui Media Bola Huruf. Jurnal Dewantara, 5(2), 83-92. https://jim.unisma.ac.id/index.php/jd/article/view/22385/16707

Efrilia F & Santana F. (2020). Pembelajaran Berbasis Metode Montessori Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok A Di Kids Talent. IKIP Siliwangi.

Fadlillah M. (2020). Buku Ajar Konsep Dasar Paud.Yogyakarta: Samudera Biru. Fathoni

M. (2023). Metodologi Penelitian Pendidikan. Sumatera Barat: Cendikia Muslim

Gettman D. (2016). Metode Pengajaran Montessori Tingkat Dasar Aktivitas Belajar Untuk Anak Balita.Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Gulo T., dkk. (2023). Implementasi Metode Montessori Media Large Movable Alphabet Pada Anak 4-6 Tahun. Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Haryanti D., & Dhiarti T. (2020). Keaksaraan Awal Anak Usia Dini. Pekalongan: NEM.

Herlis A. (2023). Pengaruh Permainan Montessori Terhadap Kemampuan PRA Menulis Pada Anak Prasekolah Di Alfath School Surabaya. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Isna, L., & Rifa Suci W. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Suku Kata Melalui Montessori Model Large Moveable Alphabet. Jurnal Mentari, 1(1), 34- 43.

Juanda A. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Melalui Penggunaan Movable Alfabeth Pada Murid Cerebral Palsy Kelas III Di SLB NEGERI 1 GOWA. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Kiuk N., & Susanto Y. (2023). Pentingnya Metode Montessori Dalam Mengembangkan Potensi Diri Peserta Didik Di SD Tiga Bahasa Rukun Harapan Jember. Jurnal Pendidikan Agama Kristen

Lestari, I. (2021). Perkembangan Bahasa pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 113-118

Lilis M. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Kencana. Mustofa A. (2019). Metode Keteladanan Persepektif Pendidikan Islam. Jurnal Studi Keislaman, Vol 5(1), 24-42.

Natalina D. (2019). Komunikasi Dalam Paud. Ksatria Siliwangi: Tasikmalaya Nirwana. (2019). Implementasi Moveable Alphabet (Alfabet Geser) Terhadap

Kemampuan Menulis Huruf Pada Murid Autis Kelas Dasar Di SLB C YPPLB Makassar. Makassar: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.

Nuryati., & Sitti Rahmawati T. (2022). Alat Permainan Edukatif Berbasis Multiple Intellegence (Cet. I). Banten: PT Runzune Sapta Konsultan.

Rukajat A. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif (Qualitatif Research Approach).

Yogyakarta: DEEPUBLISH.

Saida, N., & Veronica, N. (2019). Metode Montessori Dalam Membaca Simbol Anak Usia Dini. Universitas Negeri Yogyakarta.

Savitri I. (2019). Aktivitas Montessori Stimulasi Bahasa Dan Indra. Jakarta: Redaksi. Tamara R. (2022). Filosofi Montessori (Cet. I). Yogyakarta: Bentang.

Zamroni A.,& dkk. (2023). Aplikasi Montessori Three Period Lesson Dalam Pembelajaran Membaca Di LAB. PIAUD STIT Ihsanul Fikri Magelang. Lentera PAUD, Vol 2.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.