PENGARUH METODE MIND MAPPING TERHADAP PEMAHAMAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN PAI PADA KELAS XI SMK NEGERI 4 MALANG

Khoirotun Nisa, Muhammad Sulistiono, Syaifudin Syaifudin

Abstract


This thesis relies on quantitative research carried out with experimental methods. The researcher selected a quasi-experimental design, which is a Pretest Posttest Nonequivalent Control Group Design. Then, at that point, in this plan there are two gatherings, in particular the exploratory gathering and the benchmark group. The trial gathering will be given treatment using the mental planning strategy, while the control class will utilize the traditional technique. A six-week research process with a total sample of 60 students divided into two groups so that each class contained 30 students was used to try to determine how the two methods affected the results of this study. In this exploration, we have tried using SPSS variant 25 from the aftereffects of ascertaining post test scores for the exploratory class by picking up using the brain planning technique, getting a normal (Mean) of 80.67, contrasted with the post test score for the control class using the regular strategy, acquiring a normal of (mean) of 44.33. This examination shows that the typical worth of the exploratory class has a more elevated level of impact. The consequences of the examination that has been done can be expressed that there is a huge impact from the utilization of learning techniques using the psyche planning strategy on expanding understudies' comprehension.


Full Text:

PDF

References


Afrizal, Maskuri Bakri, Dan Imam Syafi'i. (2022). Pendidikan Karakter Perspektif Maskuri Bakri Dalam Buku Membumikan Karakter Antara Strategi Dan Aksi.

Aisyah,. (2023) Teknik Uji Hipotesis.

Ekawati, Dan Kusumaningrum.(2020) Dampak Strategi Metode Mind Mapping Yang Berdampak Pada Hasil Pemahaman Siswa.

Ekawati, Dan Kusumaningrum.(2020) Strategi Keberhasilan Dalam Pemahaman Siswa: 16.

Fau & W, R. (Februari 2022). Analisis Penggunaan Media Mind Map Pada Pembelajaran Bahasa Jepang Secara Daring Dalam Meningkatkan Minat Motivasi Belajar Siswa Kelas X Bahasa SMAN 1 Batu, 38.

Hikam, Atho'illah Shoqibul, Dian Mohammad Hakim, Dan Mutiara Sari Dewi. (2023) Implementasi Metode Demonstrasi Dalam Memotivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas X SMA Islam Al-Ma'arif Singosari.

Harefa, A. N. (2022). Dalam Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP PGRI Wangon Kabupaten Banyumas (Hal. 63). Purworkerto.

Milenia, S., & Agung, L. (2020). Dalam Peran Guru, Orang Tua, Metode dan Media Pembelajaran : Strategi KBM di Masa Pandemic Covid-19 (Hal. H. 47-61). Banten: 3d Media Karya Serang.

Michaelko.(2017) Manfaat Penggunaan Teknik Metode Mind Mapping Dalam Bidang Pendidikan.

Prastyo, K. A. (2021). Dalam Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Disertai Mind Mapping Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif Dan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas Xi (Hal. 61-71). Lampung.

Ramla, & Syam, D. (2015). Dalam Analisis Rendahnya Minat Belajar Pada Mata Palajran Pendidkan Agama Islam Materi Fiqih dan Relevansinya Dalam Pengamalan Ibadah Sholat Siswa SMA Negeri 1 Meraksa Aji, Tulang Bawang. Diss Uin Raden Intan Lampung. Lampung.

Sulistiono. (Juli 2020). Penerapan Pendidikan Karakter Dalam Meningkatkan Program Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat, Vol. 1, No 3 Hal. 165-172.

Syaifuddin, Purwanto, Sudirman, Dan M Muksar. (2019) Pengembangan Metode , Vol. 7, No. 10, 2239-2242.

Syaifuddin, Purwanto, Sudirman, Dan M. Muksar. (2019) Teschers' Responses On Students' Understanding When Students, Universel Journal Of Educational Research. Vol. 7, No. 10, 2239-2242.

Syaifuddin, Purwanto, Sudirman, Dan M.Muksar.(2019) Respon Guru Terhadap Pemahaman Siswa Menyelesaikan Tugas. Vol. 7, No. 10, 2239-2242.

Syahrul, G. T. (2023). Dalam Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 65 Bengkulu Utara Tahun Ajaran 2020/2021 (Hal. 42). Bengkulu.

Syaifuddin. (2019) Pendapat Guru Terhadap Kurangnya Pemahaman Siswa: 2239-2242.

Slameto. (2011). Dalam Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi (Hal. H. 92). Jakarta: Balai Pustaka.

Syahrul, W. P. (2013). Dalam Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Kreativitas Belajar Siswa Kelas Iv Pada Mata Pelajaran IPA di MI PSM Pupus Lembeyan Tahun Ajaran 2020.

Suhada, S., Bahu, K., & Amali, L. N. (2019). Dalam Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa (Hal. Vol. 2, No. 2, H. 92). Jambura Journal Of Informatics.

Tony Buzan. (2012). Dalam Buku Pintar Mind Map (Hal. H. 4). Jakarta: Pt. Gramedia Pustaka Utama.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Vicratina terindeks oleh:

 

Jurnal Vicratina is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License