IMPLEMENTASI METODE MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI MATERI (ANDALUSIA KOTA PERADABAN ISLAM DI BARAT 756–1031 M) KELAS VII A SMP DARUL ULUM 5 KECAMATAN GRATI KABUPATEN PASURUAN

Kuny Zakiyyatur Rosyidah, Anwar Sa’dullah, Muhammad Fahmi Hidayatullah

Abstract


Islamic Religious Education is one of the subjects taught at SMP Darul Ulum 5 Rebalas, so far learning in class VIIA can take place optimally, most of the material can be delivered properly. However, unlike the Andalusian material, there are problems related to student understanding. The majority of class VIIA students have not been able to understand Andalusian material. The purpose of this study was to find out the application of the mind mapping method to increase students' understanding of Andalusia material and to find out the increase in students' understanding of Andalusia material by using mind mapping for class VIIA SMP Darul Ulum 5 Rebalas. The research was conducted at SMP Darul Ulum 5 Rebalas. The method used is classroom action research, while the approach used tends to be qualitative research. There are two stages of the cycle, in each cycle there are four stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The result of this study is an increase in students' understanding of Andalusia material using the mind mapping method. From the pre-cycle the results were only (33.3%), then the first cycle obtained as many as (56.667%) and in the second cycle it increased to (100%).

Full Text:

PDF

References


Sa,dullah, Anwar, and Muhammad Fahmi Hidayatullah. 2020. Manajemen Pendidikan Islam. Malang: Literasi Nusantara.

Andini, N. A. (2021). Metode Bermain Peran Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Riau: Dotplus Publisher.

Anwar, N. H. (2021). Penerapan Metode Mind Maping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V SDIP As-Sunnah Makasar. 77.

Aprinawati, I. (2018). Penggunaan Model Peta Pikiran (Mind Mappig) Untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Wacana Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 2 Nomor 1 Tahun 2018 Halaman 140-147, 146.

Astuti, D. R. (2017). Meningkatkan Daya Ingat Siswa Dengan Metode Mind mapping (Pemetaan Pikiran) Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII MTsN Godean. 98.

Khoirun , Nisa. 2020. "Penerapan Strategi Mind mapping Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Pembelajaran PAI di SMAN 1 Manggar." Skripsi 5.

Kurniawan, D., Trisnowati, E., & Firdaus. (2020). Integrasi Model Pembelajaran POE dan Mind Map Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIIE SMPN 2 Magelang. Jurnal Kajian Pendidikan Sains 6 (1) 2020, 86.

Munawati, Siti. 2022. Monograf aplikasi Pembelajaran PAI Melalui Metode Mind mapping. Cirebon: Insania.

Mursyidi. 2022. "Penerapan Metode Mind mapping Untuk Meningkatkan Konsentrasi dan Hasil Belajar IPA pada siswa kelas V SDN Besuk Kidul Kecamatan Besuk Kabupaten Probolinggo TP 2019/2020." Jurnal Terapan Pendidikan Dasar dan Menengah 579

Ngabidin, Minhajul. 2021. Mekar Berseri Di masa Pandemi . Yogjakarta: CV Budi Utama.

Pandiangan, Anjani Putri Belawati. 2019. Penelitian Tindakan Kelas. Yogjakarta: Group Penerbitan CV Budi Utama.

putri, A. z., Suhardini, D. A., & Mulyani, D. (2020). Penerapan Metode Mind mapping Utuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 6, 4.

Sakti , Nawa Syarif Fajar. 2020. Santriducation 4.0. Jakarta: PT. Gramedia Jakarta.

Setyawan , Agung, Ellvio Azzahra, Ita Astuti, Ita Ica, Eksa Septyorini, and Shilvi Dwi Susanti. 2020. "Menciptakan Pembelajaran Yang Efektif dan Menyenangkan ." Prosiding Nasional Pendidikan 242.

Wijaya, S. (2021). Kampus Merdeka & Inovasi Pendidikan Peluang dan Tantangan Di Era 4.0. Banten: Desanta Muliavistama.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Vicratina terindeks oleh:

 

Jurnal Vicratina is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License