Efektifitas Penggunaan Multimedia Menggunakan Visual Basic For Application (VBA) Dalam Pembelajaran Matematika Ekonomi Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UNISMA

Siti Nurul Hasana, Alifiani Alifiani

Abstract


The purposes of this study are to create a learning multimedia with Microsoft Power Point-based using Visual Basic for Application (VBA) as well as to describe the effectiveness of its application in learning Mathematics of Economy both quantitatively and qualitatively. Mathematics of Economy is a subject studied by 4th semester students of Mathematics Education study program in Teacher Training and Education Faculty of University of Islam Malang. The effectiveness is assessed from two factors, they are student’s learning outcome and student’s learning motivation. This study gives an alternative in learning Mathematics of Economy which is more attractive and more interactive. By using this multimedia in the class, the learning materials will be easier to be understood so that the student’s learning outcome and learning motivation can be improved. The result of the quantitative analysis shows that the students in the class where the learning multimedia with Microsoft Power Point-based using VBA is applied have better learning outcomes than students with conventional learning method in the class. While the results of observation and interview as the way to do the qualitative analysis shows that learning motivation is improved in the class where the learning multimedia with Microsoft Power Point-based using VBA is applied.

Keywords


learning outcome, learning motivation, multimedia, visual basic for application (VBA), mathematics of economy

Full Text:

PDF

References


Basuki, A. (2006). Algoritma Pemrograman 2 Menggunakan Visual basic 6.0. Surabaya:Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

Binanto, I. (2010). Multimedia Digital Dasar Teori + Pengembangannya. Yogyakarta: Andi offset.

Dumairy. (2007). Matematika Terapan untuk Bisnis dan Ekonomi. Yogayakarta: BPFE UGM.

Hasana, S.N. dan Maharany, E.R. (2017). Pengembangan Multimedia Menggunakan Visual Basic for Application (VBA) untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Islam Malang Vol. 3; Nomor 2, 2442-4668.

Hidayah, N. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Pemrograman Dasar untuk Kelas X SMK. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Lestari, E. S., Sabri, L. M., & Yuwono, B. D. (2014). Pembuatan Program Perataan Parameter Jaring Poligon Dengan Menggunakan Visual Basic For Application (VBA) Microsoft Excel. Jurnal Geodesi Undip Vol 3; nomor 1, 332-346.

Munir. (2013). Multimedia: Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nursit, I. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Power Point (Macro-Enabled) pada Matakuliah Geometri Euclid dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Media Pendidikan Matematika IKIP MataramVol. 4; No. 1, 2338-3836.

Pramita, R. (2009). Problematika Guru dalam Membuat Media Pembelajaran (Studi KasusSMA Negeri di Kota malang). Malang: Universitas Negeri Malang (Tidak Diterbitkan).

Sagala, S. (2006). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabet.

Santoso, S. (2015). Menguasai Statistik Parametrik: Konsep dan Aplikasi dengan SPSS. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Setiawati, N. (2014). Kedudukan dan Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika sebagai Implementasi Kurikulum 2013. Seminar Nasional Pendidikan Matematika rogram Pasca Sarjana STKIP Siliwangi Bandung vol 1; nomor 1 (pp. 342-349). Bandung: STKIP Siliwangi.

Sudjana. (2002). Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung:Alfabeta.

Tamami, R. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran interaktif (MPI) PowerPoint untuk Visualisasi Konsep Menggambar Grafik Persamaan Garis Lurus. Jurnal Online.

Wahyuni, S. dan Ibrahim, A.S. (2012). Asesmen Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT. Refika Aditama.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JU-ke (Jurnal Ketahanan Pangan) terindek oleh:

                    

 

Lisensi Creative Commons

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.