PENGARUH KEAKTIFAN EKSTRAKURIKULER TERHADAP KEDISIPLINAN EKSTRAKURIKULER SISWA KELAS IV DAN V MI AL-HUDA REJOWINANGUN
Abstract
Extracurricular activities are additional activities conducted outside of school hours that support and develop students academics, interests, talents, and character, including discipline. This research aims to determine the effect of extracurricular participation on the extracurricular discipline of fourth and fifth-grade students at MI Al-Huda Rejowinangun. This research uses a quantitative method and survey technique. The study's population includes 154 students from the fourth and fifth grades. Sampling was conducted using Slovin's formula with 10% precision and a random sampling technique, resulting in a sample size of 60 students. Data collection techniques included questionnaires and documentation. The methods for testing the instruments involved validity and reliability assessments. For data analysis, a simple linear regression was utilized. The study's findings show that the T-test produced a significance value of 0.000, which is less than 0.05, confirming that the hypothesis is supported and the regression coefficient is significant. The simple linear regression analysis resulted in Y = 12.768 + 0,623x which means that participation has a significant positive effect on discipline. Thus, as participation increases, discipline also increases.
Â
Keywords: extracurricular activities, participation, extracurricular discipline
Full Text:
PDFReferences
Adyanto, S. P., Muhajir, & Fajriyah, K. (2018). Karakteristik Siswa Anggota Ekstrakulikuler Pencak Silat Ditinjau dari Nilaikarakter. Jurnal Sinektik, 1(1).
Astuti, N. D. (2019). Upaya Meningkatkan Karakter Disiplin Siswa dengan Reward Sticker Picture di Kelas III. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Dina, L. N. A. B. D. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Pembelajaran Kooperatif Model Permainan Susun Kata Pada Siswa Kelas IV B MI Al Ma’arif 02 Singosari Malang. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah.
Isya’, M. A. (2020). Role-playing dalam Meningkatkan Hasil dan Keaktifan Belajar Siswa Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Materi Hijrah Nabi ke Madinah pada Siswa Kelas V MI Riyadhul Ulum Bangil Tahun Pelajaran 2019-2020. Progressa: Journal of Islamic Religious Instruction, 4(1), 41–50. https://doi.org/10.32616/pgr.v4.1.206.41-50
Mahmudah, A. (2023). Hubungan Keaktifan Siswa dalam Mengikuti Ekstrakurikuler Tapak Suci dengan Karakter Disiplin di Mi Muhammadiyah PK Gumantar Tahun Pelajaran 2022/2023. Dalam Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi (Vol. 2, Nomor 1). Universitas Islam Negeri Raden Mas Said.
Misbahuddin, & Hasan, I. (2013). Analisis Data Penelitian dengan Statistik (2 ed.). Bumi Aksara.
Nadar, W., Maharani, T., & Shartika, S. (2019). Penerapan Metode Pembiasaan Token Economy Untuk Peningkatan Kedisiplinan Anak Usia Dini. Jurnal Instruksional.
Nugraha, Z. A. (2017). Hubungan Antara Keaktifan Ekstrakulikuler dengan Kedisiplinan Belajar dan Prestasi Akademik Siswa Kelas VIII di SMPN 1 Purwantoro. Dalam Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi (Vol. 2, Nomor 1). Universitas Negeri Yogyakarta.
Nurreni, F., Nurhadi, & Nurcahyono, O. H. (2021). Analisis Kedisiplinan Siswa Berdasarkan Ketaatan terhadap Tata Tertib Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter.
Prantika, T. Y., Sulistiono, M., & Zakaria, Z. (2022). Peran Orang Tua dalam Membentuk Karakter Disiplin Anak di Dusun Klerek Desa Torongrejo Kecamatan Junrejo Kota Batu. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah.
Priadana, S. H. M., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.
Sugiyono. (2019). Statistika untuk Penelitian. Dalam Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi (Nomor 1). CV:Alfabeta.
Suryabrata, S. (2012). Psikologi Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.
Wijayanti, D. R., & Widodo, S. (2023). Buku Ajar Metode Penelitian. CV Science Techno Direct.
Refbacks
- There are currently no refbacks.



