IMPLEMENTASI PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DAN PENGUATAN PROFIL RAHMATAN LIL ‘ALAMIN TEMA KEARIFAN LOKAL DI MI RADEN PATAH

Hayatus Sa'adah, Muhammad Sulistiono, Fita Mustafida

Abstract


The implementation process of Strengthening the Pancasila Student Profile and Strengthening the Rahmatan Lil 'Alamin Profile at MI Raden Patah on the Local Wisdom Theme includes planning, implementation and results of implementation. The location of this research is MI Raden Patah, Lebo-Madiredo Hamlet, Pujon District, Malang Regency. This research uses a qualitative descriptive approach and uses a case study method. This research aims to get an in-depth picture of how to implement the strengthening of the Pancasila student profile and rahmatan lil 'alamin local wisdom themes at MI Raden Patah. The results of this research are planning for the implementation of strengthening the Pancasila student profile and the Rahmatan Lil' Alamin student profile at MI Raden Patah with the theme of local wisdom, including: Forming a Facilitator Team, Determining Themes and Dimensions, and finally Creating Teaching Modules. The implementation of strengthening the profile of Pancasila students and the profile of rahmatan lil' alamin students at MI Raden Patah on the theme of local wisdom includes: Introduction Stage, Contextual Stage, Group Formation, and Action Stage. The results of the implementation of strengthening the Pancasila student profile and the Rahmatan Lil' Alamin student profile at MI Raden Patah on the theme of local wisdom include: Showing work results in front of the class and presenting project results.

 

Kata kunci: Implementation, local wisdom, strengthening the student profile of Pancasila and rahmatan lil 'alamin,


Full Text:

PDF

References


Arifah, N. A., & Utami, R. D. (2023). Implementasi Keterampilan Pembelajaran Abad 21 Berorientasi Kurikulum Merdeka Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v9i1.10990

Budiono, A. N. (2023). Analisis Persepsi Komite Pembelajaran dan Praktik Baik Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 5(2), 5340–5352. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1278

Dewi, R. K., Attalina, S. N. C., & Hamidaturrohmah. (2024). Analisis Kegiatan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dengan Tema Kearifan Lokal Kabupaten Jepara di Sekolah Dasar. 10.

Fahrudin, R., & Patmisari. (2023). Proyek Kewirausahaan, Kearifan Lokal, Rekayasa Dan Teknologi Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(4), 940–953. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i4.2282

Fatmawati, M. (2024). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Membangun Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. JIPPSD: Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1), 203–218.

Hefni, H. (2020). Pembelajaran Pbl Melalui Lesson Study Learning Community ( LSLC ) untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Sosiologi di STKIP PGRI Sumatera Barat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 892–901.

Indrawati, R., Dwijayanti, I., & Sumarno. (2024). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Tema “Gaya Hidup Berkelanjutan†Siswa Kelas IV SDN Lamper Kidul 01 Kota Semarang. 10(5), 514–520.

Khomsariyani, E., Alfarisa, F., & Robiansyah, F. (2024). Evaluasi Pembelajaran Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dengan Model CIPP Pada Sekolah Dasar di SD IT Bina Bangsa. 11, 315–332.

Mustafida, F. (2013). Kajian Media Pembelajaran Berdasarkan. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 77–96.

Nur’aini, S. (2023). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) dalam Kurikulum Prototife di Sekolah / Madrasah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 84–97.

Rocmah, L. I., & Safitri, S. G. (2024). Implementasi Pembelajaran Projek dalam Program Profil Pelajar Pancasila Anak Usai Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 242–253. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.516

Santika, I. W. E. (2022). Penguatan Nilai-Nilai Kearifan Lokal Bali dalam Membentuk Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1349–1358. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/6472/4851

Saraswati, D. A., Sandrian, D. N., Nazulfah, I., Abida, N. T., Azmina, N., Riza Indriyani, & Septionita Suryaningsih. (2022). Analisis Kegiatan P5 di SMA Negeri 4 Kota Tangerang sebagai Penerapan Pembelajaran Terdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 185–191. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.578

Seriana, Wahyuningsih, F. S., Khairani, P., & Sitorus, F. R. (2023). Penerapan Kearifan Lokal Syair Manoe Pucok Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5). Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(2), 108–118. https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.3819

Sulistiono, M. (2019). Pendidikan Karakter Kebangsaan Teori dan Praktik. Dalam Sa’adullah (ED). Intelegensia Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.