ANALISIS PEMBELAJARAN MUATAN LOKAL BAHASA JAWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH

Isri Nasifa, Zuhkhriyan Zakaria, Bagus Cahyanto

Abstract


The use of Javanese in daily life is affected by the globalization of foreign languages and the lack of attention of parents to educate their children to communicate in the family environment, therefore efforts are needed to preserve culture through learning in schools. Javanese language learning must be optimized as an effort to maintain the nation's invaluable cultural wealth. The purpose of this study is to analyze the learning conditions, learning methods and learning outcomes of Javanese language implemented at MIS Nurul Islam Lumajang. In order to achieve the research, the researcher conducted the research with the type of qualitative research, the procedure of the collection was done using the method of observation, interview, documentation and open questionnaire as data support. Based on the results of the study, it shows that the learning conditions of Javanese language in the form of (objectives and characteristics of the study field, constraints and characteristics of the study field, as well as student characteristics), learning methods in the form of (organizing strategies, delivery strategies and management strategies) and learning outcomes in the form of (learning effectiveness, learning efficiency and learning attractiveness).

Keywords: Javanese language, local content, Madrasah Ibtidaiyah


Full Text:

PDF

References


Anggraini, S. D. (2017). Analisis implementasi muatan lokal wajib bahasa Jawa Kurikulum 2013 di kelas V SD Muhammadiyah 06 Malang (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Arafik, M., & Rumidjan, R. (2017). Profil pembelajaran unggah-ungguh bahasa Jawa di sekolah dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 25(1), 55-61.

Aribowo, E. K. (2018). Digitalisasi Aksara Jawa dan Pemanfaatannya Sebagai Media Pembelajaran bagi Musyawarah Guru Mata Pelajaran Bahasa Jawa SMP Kabupaten Klaten. Warta LPM, 21(2), 59-70.

Cahyanto, B., Mukhtar, A. S., Ba’da Mawlyda Iliyyun, Z., & Faliyandra, F. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar: Studi Implementasi di SD Brawijaya Smart School. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(2), 202-213.

Baroya, E. H. (2018). Strategi pembelajaran abad 21. As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 101-115.

Budiningsih, C. A. (2011). Karakteristik siswa sebagai pijakan dalam penelitian dan metode pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1).

Dinas Pendidikan, Provinsi Jawa Timur. 2014. Peraturan Daerah Provinsi Jawa Timur No. 19 Tahun 2014 Tentang Mata Pelajaran Bahasa Daerah Sebagai Muatan Lokal Wajib Disekolah/Madrasah. Jawa Timur.

Fitriana, F., & Bakhtiar, F. A. (2017). Karakteristik siswa Kelas IV SD. Karakteristik siswa Kelas IV SD pada, 11.

Hadisaputra, W. (2019). Pemanfaatan Kajian Pemetaan Bahasa Dalam Rangka Penyusunan Materi Muatan Lokal: Studi Kasus Bahasa Jawa. Medan Makna: Jurnal Ilmu Kebahasaan dan Kesastraan, 13(2), 177-186.

Haryati, T., Suciptaningsih, O. A., & Widodo, S. (2017, November). Pembelajaran Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. In Seminar Hasil-Hasil Penelitian 2017.

Ihsanudin, M. (2019). proses pembelajaran.

Khairul, K., Haryati, S., & Yusman, Y. (2018). Aplikasi Kamus Bahasa Jawa Indonesia dengan Algoritma Raita Berbasis Android. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 11(1), 1-6.

Laki, R. (2018). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Erakurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 23-29.

Latifah, N. N. (2019). Pembelajaran muatan lokal bahasa Jawa dalam pelaksanaan Kurikulum 2013 di SDN Sambiroto 01 Semarang. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 149-158.

Latifah, N. N., Artharina, F. P., & Arifin, Z. (2019). Analisis Pencapaian Kompetensi Kognitif Dalam Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa Materi Tembang. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(2), 276-283.

Mardikantoro, H. B. (2016). Pemertahanan Bahasa Jawa Dalam Pertunjukan Kesenian Tradisonal di Jawa Tengah. Litera, 15(2), 269-280.

Ni'mah, R. A., Agustin, R., Saifulloh, F., & Nasir, M. F. A. (2023). Penggunaan Metode Itik dalam Menghafal Aksara Jawa Untuk Meningkatkan Daya Ingat siswa Kelas IV MI/SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah (JIPMI), 2(1), 13-21.

Ningsih, I. G. A. T., & Dewi, N. W. J. F. (2022). Materi Ajar Paribahasa Bahasa Sebagai Wahana Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Pedalitra: Prosiding Pedagogi, Linguistik, dan Sastra, 2(1), 117-122.

Padmo, J D.2003.Faktor-faktor perancangan Pembelajaran MIPA Berbasis Budaya,(dalam Dewi Padmo, dkk.). Teknologi Pembelajaran. Jakarta: UT, Pustekom, IPTPI.

Rahardjo, M. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: konsep dan prosedurnya.

Reigeluth, C. M. (1983). Instructional design theories and models: An overview of their current status. Routledge.

Satrio, P., & Suryanto, B. S. (2020). Masyarakat Pendalungan. Jurnal Neo Societal; Vol, 5(4).

Sudjarwadi. 2010. ”Strategi Pembelajaran Bahasa Jawa Bagi Anak-Anak”. Semarang.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Sulaikha, N. A., & Kalijaga, K. U. S. (2020). Implementasi Kebijakan Pembelajaran Bahasa Jawa Sebagai Muatan Lokal di Kelas IV MI Plus Al-Kautsar Yogyakarta. Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Sumarsono, P., Inganah, S., & Iswatiningsih, D. (2020). Belajar dan pembelajaran di era milenial (Vol. 1). UMMPress.

Uno, H. B. (2023). Perencanaan pembelajaran. Bumi Aksara.

Wijayanto, R. P., Sulistiani, I. R., & Zakaria, Z. (2021). Analisis Penggunaan Media Bigbook Untuk Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 MI Assalam Batu. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 120-128.

Wiradinata, D. R. (2013). Meningkatkan kualitas perkuliahan melalui team teaching. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.