PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POWER POINT INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI MADRASAH IBTIDAIYAH

Eva Lusiyana Dewi, Muhammad Sulistiono, Fita Mustafida

Abstract


The purpose of this research is to describe interactive power point learning media, describe the use of interactive power point learning media, and describe the results of using interactive power point learning media. The type of research used is qualitative research, in which researchers go directly to the field to obtain in-depth data. The data collection technique used interviews with the head of madrasah, Indonesian language teachers and students at MINU Sumberpasir Pakis, observation in the classroom and school environment, and documentation. All data were analyzed using the case study analysis method by describing as a whole about the use of interactive power point learning media. The results of this study indicate that 1) Describe interactive power point learning media 2) Describing the use of interactive power point learning media, researchers can explain the use of interactive power point learning media 3) The results of using interactive power point learning media are students have more enthusiasm during learning, students have good learning achievements, and students more easily understand learning material.


Full Text:

PDF

References


Abidin, Yunus. 2019. “Kedudukan Dan Fungsi Bahsa Indonesia.” Konsep Dasar Bahasa Indonesia.

Anna, Haerun. 2019. “Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Konteks Multibudaya.” Journal of Chemical Information and Modeling.

Anwas, Oos M. 2016. “Model Buku Teks Pelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi.” Jurnal Kwangsa.

ayusman, M. Iyus Shavab, Oka Agus Kurniawan. 2018. “Penerapan Media Pembelajaran Multi Media Power Point Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Calon Guru Sejarah.” Jurnal Candrasangkala Pendidikan Sejarah.

Damitri, Dea Elvina. 2020. “Keunggulan media powerpoint berbasis audio visual sebagai media presentasi terhadap hasil belajar siswa SMK teknik bangunan.” Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan.

Eliyantika, Witono, Ahmad Hari, Jiwandono, Ilham Syahrul. 2022. “Penggunaan Media Pembelajaran Guru Kelas IV SDN Kemiri Tahun Pembelajaran 2021/2022.” Ilhami Profesi Pendidikan 1315-1326.

Ernanida Yusra, Riski Al. 2019. “Media Audio Visual dalam Pembelajaran PAI.” Murabby: Jurnal Pendidikan Islam.

Fadli, Muhammad Rijal. 2021. “Memahami desain metode penelitian kualitatif.”

Gustiansyah, Kasna Sholihah, Nur Maulidatis Sobri, Wardatuz. 2021. “Pentingnya Penyusunan RPP untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Belajar Mengajar di Kelas.” Idarotuna : Journal of Administrative Science.

Harvianto, Yudo. 2021. “Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Selama Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Porkes.

Ikhwan, Arindra. 2021. “PENDIDIKAN Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan.

Indrastoeti, Jenny Poerwanti, S Mahfud, Hasan. 2018. “ Optimalisasi Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Microsoft Power Point Pada Guru-Guru Sekolah Dasar (Optimization of Interactive Learning Media Using Microsoft Power Point on Primary Teacher.” Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaanmasyarakat 265-271.

M. Syafiyatul, I. Sulistiani, F. Mustafida. 2019. “PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS APLIKASI (KAHOOT) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMAI AL-MAARIF SINGOSARI MALANG.” VICRATINA.

M.Afifulloh, M.Sulistiono. 2023. “PENGUATAN LITERASI DIGITAL MELALUI PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL.” Wikrama Parahita : Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Misbahudin, Dede, Rochman, Chaerul, Nasrudin, Didin, Sholihati. 2018. “Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran : Efektifkah?” WaPFI (Wahana Pendidikan Fisika) 43.

Nasrulloh, Iman Ismail, Ali. 2008. “Analisis Kebutuhan Pembelajaran Berbasis Ict.” Jurnal Petik.

S.Q. Rahma, M. Sulistiono, Z. Zakaria. 2023. “IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN FLASH CARD PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS 1 MADRASAH IBTIDAIYAH NAHDATUL ULAMA SUMBERPASIR PAKIS.” JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah.

Suarga, S. 2019. “Hakikat, tujuan dan fungsi dalam pengembangan pembelajaran.” J. Inspiratif Pendidik.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.