IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM MENCIPTAKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH DASAR

Fiqri Ilham Ramadhan, Ika Ratih Sulistiani, Muhammad Sulistiono

Abstract


The purpose of this research is to describe the implementation of the independent curriculum in shaping the profile of Pancasila learners at Brawijaya Smart School Elementary School, the teacher's strategies in instilling Pancasila character in the students at Brawijaya Smart School Elementary School, and the results of the independent curriculum in shaping the profile of Pancasila learners at Brawijaya Smart School Elementary School.The research was conducted using a case study approach and a qualitative approach. Data collection procedures were carried out using observation method, which is a systematic research activity of observing phenomena, interview method, which involves oral question-and-answer sessions with research sources, and documentation method, which includes gathering data in the form of pictures and written materials.


Full Text:

PDF

References


Amirullah Muhammad (2015). Pngembangan Sumberdaya Alam guna Meningkatkan Perekonomian Desa. Universitas Muhammadiyah Yogyakarya.

Arifin. S.B. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karaker Bangsa. EDUMASPUL Vol.6, No.1.

Brata. B.I. (2022). Membangun Karakter Profil Pelajar Pancasila Berlandaskan Tri Hita Karana dalam Prespektif Kehidupan Global. Jurnal Mimbar Ilmu Vol.27, No.3.

Fatihah Wahyu (2023). Diseminasi Modul Ajar pada Kegiatan Implementasi Kurikulum Merdeka dan Proses Pembelajaran di Kelas. Jurnal Abdimas Kartia Wijayakusuma.Vol.4, No.1.

I.R. Ratih (2016). Pembelajaran Matematika materi perkalian dengan menggunakan media benda konkret (manik-manik dan sedotan) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 2 SD Dinoyo 1 Malang. Jurnal Kependidikan Dan Keislaman FAI Unisma.

Kuswandi. A.M. (2022). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai Karakter Kepedulian Sosial Pada Siswa SMA Negeri 2 Malang. Universitas Islam Malang.

Moelong. J.L. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rofiā€™ie. H.A. (2017). Pendidikan Karakter Adalah Sebuah Keharusan. Fakultas Hukum Universitas Brawijaya.

Septiani Destia (2023). Perbandingan Implementasi P5 di SMA Kota Bandung. Jurnal Pendidikan, Sains, dan Teknologi Vol.2, No.2.

Sudarti (2023). PENERAPAN PEMBELAJARAN LITERASI NUMERASI PADA ANAK USIA DINI. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sukmawijaya. A.A (2013). Meningkatkan Kreatifitas Pada Anak. Jurnal Inovasi dan Kewirausahaan Vol.2, No.2.

Sulistiono, M (2023). Pengaruh gaya belajar siswa prestasi belajar siswa mata pelaaran pendidikan agama islam (PAI) di SMA IT Misykat Al Anwar Jombang. Jurnal Pendidikan Islam,4 (4), 74-81.

Suratno Joko (2022). Kurikulum dan Model-Model Pengembanganya. Jurnal Pendidikan Guru Matematika Vol.2 No.1

Undang-undang (UU) No. 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003

Zein. M.L. (2015). Meningkatkan Kreatifitas pada Anak Usia Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Purwokerto.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.