PENGARUH KEPERCAYAAN, OMZET USAHA DAN JANGKA WAKTU PENGEMBALIAN TERHADAP KELANCARAN PENGEMBALIAN ANGSURAN NASABAH DI BANK SYARIAH

Putri Hanindiati, Harun Alrasyid, Ahsani Taqwiem

Abstract


The purpose of this study in to identify and evaluate the impact of three factors, namely trust, business turnover, and the repayment period on the smooth payment of installments by customers at Islamic Banks. This study uses a quantitative research method with a sample consisting of 95 customers of Islamic Banks taken at random. Data was collected through a questionnaire(questionnaire) and analyzed using various statistical techniques such as validity test, reliability test, normality test, multicollinearity, heteroscedasticity, simultaneous F test, coefficient of determination, and t test. The findings from this study indicate that simultaneously, trust, business turnover, and payback period significantly affect the smoothness of installment payments by customers. Partially, the variables of trust, business turnover, and payback period each have a significant and positive influence on the smoothness of installment payments by customers.


Full Text:

PDF

References


Afe, A. N. (2022). Analisis Kebijakan Relaksasi Pembiayaan Dan Omzet Usaha Terhadap Kelancaran Pembayaran Pembiayaan Pada Saat Pandemi Covid-19.

Agnesta, T. (2021). Analisis Jumlah Pembiayaan Dan Jangka Waktu Terhadap Kelancaran Pengembalian Pembiayaan Murabahah Pada Koperasi Lkms-Mm Sejahtera Di Kota Bengkulu. In Skripsi.

Alviaturrohmah. (2021). Pengaruh Besaran Pembiayaan, Jangka Waktu Pengembalian Dan Nilai Jaminan Terhadap Kelancaran Pengembalian Pembiaaan Murabahah Pada Bri Syariah Kcp Magetan. In Skripsi.

Iskandar, E., Fathony, F., & Riska, M. (2020). Pengaruh Jumlah Pembiayaan Dan Omzet Usaha Terhadap Tingkat Pengembalian Pembiayaan Arrum Bpkb Pada Pt. Pegadaian Syariah Cps Keutapang. 2016.

Ismail. (2011). Perbankan Syariah. Kencana.

Jennifer. (2014). Dasar-Dasar Pemasaran (Cetakan 1). Raja Grafindo.

Kara, M. (2013). Kontribusi Pembiayaan Perbankan Syariah Terhadap Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kota Makassar. Jurnal Ilmu Syariah Dan Hukum, 47, No 23.(1), 2.

Kasmir. (2017). Manajemen Perbankan. Alfabeta.

Kinasih Isti’anah. (2018). Pengaruh Jumlah Pembiayaan, Jangka Waktu Pengembalian, Dan Nilai Jaminan Terhadap Kelancaran Pengembalian Pembiayaan Di Koperasi Simpan Pinjam Dan Pembiayaan Syariah (Kspps) Bmt Usaha Artha Sejahtera Pamotan. In Skripsi.

Marius, P. A. (2002). Dasar-Dasar Pemasaran. Pt. Raja Grafindo Persada.

Mastura, Z. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Nasabah Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Pt. Bank Aceh Syariah Kpo Banda Aceh). In Skripsi.

Muhammad, K. A. (2014). Pengaruh Pengetahuan Warga Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Memilih Produk Bank Muamalat (Studi Kasus Santri Pondok Pesantren Darunnajah).

Otoritas Jasa Keuangan. (2021). Statistik Perbankan Syariah.

Rahmawati, M. N. R. A. A. Dan Y. (2018). Manajemen Resiko Perbankan Syariah. Cv Pustaka Setia.

Ritonga, Ummi Salah. (2021). Pengaruh Jumlah Pembiayaan, Jangka Waktu Pengembalian Pembiayaan Dan Nilai Jaminan Terhadap Kelancaran Pengembalian Pembiayaan Murabahah (Studi Kasus Pt. Bank Sumut Kcp Syariah Rantauprapat Periode 2015-2019). In Skripsi.

Sangadji, E. M. (2013). Perilaku Konsumen: Pendekatan Praktis Disertai Himpunan Jurnal Penelitian. Andi.

Saragih, M. S. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk, Kepercayaan Dan Sosialisasi Terhadap Keputusan Melakukan Pembiayaan Paket Masa Depan (Pmd) Di Btpn Syariah (Studi Kasus Masyarakat Desa Silau Merawan Kecamatan Dolok Masihul). In Skripsi.

Septina. (2022). Pengaruh Pengetahuan Wajib Pajak, Tarif Pajak, Omzet Penghasilan Dan Umur Usaha Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Umkm Di Kota Bandar Lampung Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Wajib Pajak Yang Terdaftar Di Kpp Pratama Bandar Lampung) Skripsi. In Skripsi.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Suretno, S., & Bustam, B. (2020). Peran Bank Syariah Dalam Meningkatkan Perekonomian Nasional Melalui Pembiayaan Modal Kerja Pada Umkm. Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(01), 1.

Suwarman, U. (2011). Prilaku Konsumen: Teori Penerapannya Dalam Pemasaran. Graha Indonesia.

Swastha, B. (2012). Manajemen Pemasaran Analisis Perilaku Konsumen (Edisi Pert). Bpfe.

Wibowo. (2011). Manajemen Kinerja (Edisi Keti). Rajawali Pers.

Yuliawati, A. (2019). Pengaruh Jumlah Pembiayaan, Jangka Waktu Pengembalian Pembiayaan Dan Nilai Jaminan Terhadap Kelancaran Pengembalian Pembiayaan Murabahah (Studi Pada Bmt Fajar Cabang Bandar Lampung).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is indexed by:

   

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal also registered in ICI (Index Copernicus International) as N/I Journal

 Creative Commons License

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats