PENGARUH PENGETAHUAN DAN PROMOSI TERHADAP MINAT MAHASISWA MENABUNG DI BANK SYARIAH (STUDI KASUS MAHASISWA FEB UNIVERSITAS ISLAM MALANG)

Alwi Muhammad, Afifudin Afifudin, Arista Fauzi Kartika Sari

Abstract


This study aims to determine and analyze the effect of knowledge and promotion on student
interest in saving in Islamic banks in students of the Islamic University of Malang. The type of research
used is quantitative associative research. The sample in this study were 97 students of the Islamic
University of Malang. Data was collected by distributing questionnaires. The analysis technique uses
multiple linear regression analysis and uses SPSS for windows software to analyze hypothesis testing.
The results of this study simultaneously knowledge and promotion variables have a significant effect
on student interest in saving in Islamic banks. While partially 1) the knowledge variable partially has
a positive and significant effect on student interest in saving, 2) promotion partially has a positive and
significant effect on student interest in saving.


Full Text:

PDF PDF

References


Andrianto, & Firmansyah, M. A. (2019). Manajemen Bank Syariah ( Implementasi Teori dan Praktek ). CV. Penerbit Qiara Media, 536.

Bakhri, S., Laeli, F., & Mabruri, M. (2021). Inklusif : Jurnal Pengkajian Penelitian Minat Menabung Di Bank Syariah Pada Santri Pondok Pesantren Ar - Ridwan. 2, 220–231.

Darmawan. (2016). Hubungan Antara Pengetahuan dan Sikap Pelestarian Lingkungan Dengan Perilaku Wisatawan Dalam Menjaga Kebersihan Lingkungan (Studi di Kawasan Objek Wisata Alam Gunung Galunggung Desa Linggajati Kecamatan Sukaratu Kabupaten Tasikmalaya). Jurnal Geografi, 4(1).

Disfa Lidian Handayani. (2018). Pengawasan Pada Bagian Marketing Di Lembaga Keuangan Syariah. AL-INTAJ, Vol.4.

Fauzy, T. O., Purwadi, A., & Hakim, R. (2019). Analisis Pengetahuan tentang Perbankan Syariah Santri Pondok Pesantren Al-Ittihad Mojokerto dan Pengaruhnya terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Iqtishodia: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(2), 181–206. https://doi.org/10.35897/iqtishodia.v4i2.230

Hanafi, & Agustina, L. A. (2021). Pengaruh Pendapatan, Pengetahuan Produk Dan Promosi Terhadap Minat Masyarakat Dalam Berasuransi Syariah (Studi Pada Desa Kabandungan Kabupaten Sukabumi). JURNAL SYAR’INSURANCE (SIJAS) Vol., 7(1), 11–24. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/si/issue/archive

Herawati, Evinovita, S. (2020). Pengaruh Promosi dan Religiuitas terhadap Minat Masyarakat Menabung di Bank Syariah: Studi Kasus Masyarakat Desa Kalongsawah Bogor. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(1), 89–109.

Imaniyati, N. S., & Putra, P. A. (2016). Pengantar Hukum Perbankan Indonesia. Refika Aditama.

Marlius, D. (2016). Pengaruh Bauran Pemasaran Jas Terhadap Minat Masyarakat Dalam Menjadi Nasabah Pada Bank Nagari Cabang Muaralabuh. Jurmal, 03(01).

Nurdin, N., & Yusuf, K. (2020). Knowledge management lifecycle in Islamic bank: The case of syariah banks in Indonesia. International Journal of Knowledge Management Studies, 11(1), 59–80. https://doi.org/10.1504/IJKMS.2020.105073

Nurul’aini, L. W. (2017). Pengaruh kualitas pelayanan dan promosi terhadap minat nasabah menabung pada produk tabungan pendidikan. (Skripsi: UIN Walisongo,.

OJK. (2021). Snapshot Perbankan Syariah September 2021. Www.Ojk.Go.Id, 1–6.

Pradesyah, R. (2020). Pengaruh Promosi Dan Pengetahuan Terhadap Minat Masyarakat Melakukan Transaksi Di Bank Syariah (Studi Kasus Di Desa Rahuning) Riyan Pradesyah1*. Ekonomi Islam, 1(2), 113–122. https://doi.org/10.30596/al-sharf.v

Rusby Zulkifli. (2013). Buku Manajemen Perbankan Syariah (Zulkifli Rusby). In Salemba Empat. http://www.penerbitsalemba.com

Sjahruddin, H., Ardiansyah, R., Themba, O. S., & Tenriola, A. (2021). Kontribusi Tingkat Religiusitas Dan Promosi Terhadap Minat Masyarakat Menjadi Nasabah. Niagawan, 10(1), 21. https://doi.org/10.24114/niaga.v10i1.21115

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet. In Sugiyono. (2017). MetodePenelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Untoro, D. fauzan. (2020). MASYARAKAT MENABUNG DI BANK SYARIAH ( Studi Kasus Wilayah Tangerang Raya ).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is indexed by:

   

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal also registered in ICI (Index Copernicus International) as N/I Journal

 Creative Commons License

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats