ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT NASABAH DALAM MEMILIH PRODUK SIMPANAN MUDHARABAH PADA BANK SYARIAH INDONESIA (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Islam Malang)

Zukhruf Dinnisa'Ul Furqana, Dwiyani Sudaryanti, Junaidi Junaidi

Abstract


This study aims to determine the analysis of factors that influence customer interest in choosing mudharabah savings products at Bank Syariah Indonesia (a case study on students at the Islamic University of Malang). The population in this study were students majoring in Islamic banking FEB UNISMA class 2017, 2018, 2019, which was opened by 252 students. Samples were taken using purposive sampling method. The type of data used in this study uses multiple linear regression analysis techniques using the SPSS 25 program. The results of data analysis show that simultaneous analysis of factors that influence customer interest in choosing mudharabah savings products at Bank Syariah Indonesia (case study on students at the Islamic University of Malang) . Partially, the effect of profit sharing (X1) and location (X3) has a positive effect on customer interest in choosing mudharabah savings products at Bank Syariah Indonesia, while the effect of promotion (X2) has no effect on customer interest in choosing mudharabah savings products at Banks. Indonesian Sharia (a case study on students at the Islamic University of Malang).


Full Text:

PDF

References


Al Qur’an, dan Terjemahannya. 1999. (Revisi Terbaru) Departemen Agama RI,

Al-Qur’an dan Terjemahannya. 2013. Departemen Agama RI. Klaten : Sahabat.

CV. Asyifa. Semarang.

Antonio, M. Syafi’i. 2001. Bank Islam Dari Teori Ke Praktek. Jakarta: Gema Insani.

Ascarya, Akaq dan produk Bank Syariah. 2011. Jakarta: PT. Jasa Grafindo Persada.

Arif, M. N. (2010). Dasar-Dasar Pemasaran Bank Syariah . Bandung:Alfabeta.

Ernawati, Rani. 2012. Analisis Akad Pembiayaan Mudharabah Pada Bmt Dalam

Meningkatkan Pendapatan Masyarakat. Semarang: Skripsi IAIN Walisongo Jurusan Ekonomi Islam.

Ernawati, Tatik. 2015. Pengaruh Produk, Pelayanan, Promosi, Lokasi dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Masyarakat Memilih Bank Syariah (Survey pada BTM Syariah Cabang Surakarta). Skripsi. Surakarta : Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Ghozali, Imam. 2006. .Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS.Semarang: Diponogoro.

Amelia, E. (2005). Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam. Jakarta: Pustaka Asatruss.

Fika Rima, “Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah dalam Menggunakan Jasa Perbankan Syariah”, Skripsi pada UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Jakarta : 2012. Tidak dipublikasikan.

Badan Pusat Statistik. 2010. Penduduk Menurut Wilayah dan Agama yang Dianut. https://sp2010.bps.go.id/index.php/site/tabel?tid=321. Diakses 18 Oktober 2017.

Rangkuti, F. (2010). Strategi Promosi Yang Kretif dan Analisis Kasus Integrated Marketing Communication. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Munthe, Safaruddin. 2014. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung Pada Tabungan Mudharabah di Bank Muamalat Cabang Balai Kota. Thesis. Sumatera Utara: Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara.

Sholihin, A. I. (2010). Buku Pintar Ekonomi Syariah. Jakarta: Gramed Pustaka Utama.

Ghozali, Imam. 2016. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro.

Simamora, Bilson. 2003. Memenangkan Pasar dengan Pemasaran Efektif dan Profitabel. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.

Simamora, Bilson. 2007. Paduan Riset Perilaku Konsumen . Jakarta : PT Garmedia.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Bisnis. Bandung: ALFABETA.

Mangkunegara, A.A. Anwar Prabu. 1988. Perilaku Konsumen. Bandung : PT Eresco.

Moenir, AS. 1995. Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta : Bumi Aksara.

Muhamad. 1987. Manajemen Bank Syariah. Yogyakarta : Unit Penerbit dan Percetakan AMP YKPN.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is indexed by:

   

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal also registered in ICI (Index Copernicus International) as N/I Journal

 Creative Commons License

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats