PENGARUH MARKETING MIX, WORD OF MOUTH, DAN PERSONAL SELLING TERHADAP MINAT PEMBIAYAAN MIKRO NASABAH BSI KC SOEHAT MALANG

Dewi Nurhasana, Maslichah Maslichah, Afifudin Afifudin

Abstract


The purpose of this study is to determine the influence of marketing mix, word of mouth, and personal selling
on the microfinance interests of BSI KC Soehat Malang customers. The method used is a cholerational
quantitative method with several stages of research which include the dissemination of questionnaires, data
collection, and analyzing data. The questionnaire was tested using validity test, reality test, normality test,
multicholinearity test, heteroskedasticity test, multiple linear regression analysis, F test, Determination test
(R2), and t test. The results of this study show that the variables of marketing mix and personal selling have a
positive and significant effect on the microfinance interest of BSI KC Soehat Malang customers. Meanwhile, the
word of mouth variable has a negative and significant effect on the interest of microfinancers of BSI KC Soehat
Malang customers

Full Text:

PDF

References


Abril, Carmen, & Canovas, B. R. (2016). Marketing mix Effects on Private Labels brand equity. European

Journal of Management and Business Economics 25, 168–175.

Alma, B. (2004). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Alfabeta.

Alma, B. (2007). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Alfabeta.

Anggraeni, S. (2018). Pengaruh Adversiting, Public Relations, Personal Selling , Dan Sales Promotion

Terhadap Minat Menabung Di BNI Syariah KC Surakarta.

Augusty, F. (2002). Pengembangan Minat Beli Merek Ekstensi. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Creswell, J. W. (2014). Research Design, Qualitatives, Quantitative, and Mixed Methods Approcahes

(FourthEition). (U. S. of America (ed.)). sage publications.

Damayanti, R. (2017). Pengaruh Marketing mix Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Produk Mitra Iqra’

Plus AJB Bumi Putera 1912 Syariah Cabang Lemabang Palembang.

Djunaid, I. S. (2018). Analisa Bauran Pemasaran (Marketing mix) Jasa Penginapan Berbasis Syariah Di Hotel

Sofyan Inn Srigunting Bogor. Journal FAME: Journal Food and Beverage, Product and Services,

Accomodation Industry, Entertainment Services, 1(1). https://doi.org/10.30813/fame.v1i1.1329

Erdinda Santoso & Rachma Indra Rini. (2020). Analisis Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Masyarakat

Membeli Sukuk. 6.

Ghozali. (2016). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 23. BPFE Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Lanjutan dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas

Diponegoro.

Harahap, S. R. (2021). Pengaruh Word of Mouth, Brand Awareness Dan Media Communication Terhadap

Minat Menggunakan Produk BTN BATARA IB (Studi Kasus BTN Syariah KC Medan). 0503163278.

Hudodo, N. S., & Mohamad, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran dalam Menarik Minat Nasabah untuk

Mengajukan Pinjaman Dana PT.BPR Paro Dana. 1, 54–65.

Kinnear, T. C., & Taylor, J. R. (1995). Riset Pemasaran (Y. Lamarto (ed.); Jilid II). Erlangga.

Kotler dan Amstrong. (2008). prinsip-prinsip Pemasaran (VIII, jili). Erlangga.

Kotler, & Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. Jilid I (Edisi ke 1). Erlangga.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2016). Prinsip-Prinsip Pemasaran (13 jilid 1). Erlangga.

Kotler, P., & Keller. (2012). Marketing Management (14th ed.).

Kotler, P., & Keller. (2014). Prinsip-Prinsip Pemasaran.13

Lasmi, Mia, & Wardiyah. (2019). Pengantar Perbankan Syariah. CV. Pustaka Setia.

Layaman, L., & Nilamsari, P. (2018). Analisis Pengaruh Margin Dan Personal Selling Terhadap Minat

Nasabah. Al-Amwal : Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 10(1), 81.

https://doi.org/10.24235/amwal.v10i1.1694

Mappiere, A. (1994). Psikologi Orang Dewasa Bagi Penyesuaian Dan Pendidikan. Usana Offiset Printing.

Muhammad, & Syakhir Sula. (2018). Asuransi Syariah Life and Ganeral Konsep Dan System Oprasional.

Gema Insani.

Muhlisoh, L., Nawawi, K., & Arif, S. (2020). Pengaruh Bauran Promosi Terhadap Keputusan Nasabah Dalam

Memilih Produk Pembiayaan. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 1(2), 130.

https://doi.org/10.31000/almaal.v1i2.1897

Philip Kotler, & Gary Amstrong. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran,Jilid 1. Erlangga.

Rusny Istiqomah Sujono, F. W. W. (2020). Marketing Mix dan Tingkat Margin dalam Pengambilan Keputusan

Pembiayaan pada Nasabah Bank Syariah. 8(1), 37–51.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sumardy, & Dkk. (2011). The Power of Word of Mouth Marketing. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Tjiptono. (2001). Manajemen Pemasaran dan Analisa Perilaku Konsumen. BPFE.

Tri, R., & Yanto, Y. (2020). Pengaruh Personal Slling Terhadap Pencapaian Penjualan pada Produk

Pembiayaan KPR Bersubsidi di Bank BTN Syariah Bandung. 10.

Umar, H. (2009). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Rajawali Persada.

Valarie A. Zeithaml, & Bitner, M. J. (2008). Service Marketing. the MCGraw Hill Companies, Inc.

Warindrasti, R., Aziz, A., & Pratama, N. (2021). Mampukah kepuasan konsumen memediasi pengaruh personal

selling , direct selling dan nilai-nilai Islam terhadap loyalitas nasabah ? 1(1)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is indexed by:

   

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal also registered in ICI (Index Copernicus International) as N/I Journal

 Creative Commons License

El-Aswaq : Islamic Economic and Finance Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats