Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderating Kinerja Keuangan Dengan Nilai Perusahaan

Muhammad Fathul Janan, M. Cholid Mawardi, Siti Aminah Anwar

Abstract


This research aims to analyze the influence of Corporate Social Responsibility (CSR) as a moderating variable on the relationship between financial performance and company value in banking companies listed on the Indonesia Stock Exchange for the 2020-2022 period. The data collection method used is the documentation method using banking company financial report data obtained from the official website of the Indonesia Stock Exchange. The research sample was 11 banking companies. Sampling from the population uses purposive sampling technique. The results of this research using multiple linear regression show that financial performance as proxied by ROA has a significant positive effect on company value, CSR has a significant negative effect on company value, and CSR disclosure as a moderating variable of financial performance has an insignificant negative effect on company value.

Keyword : Financial performance, corporate social responsibility, and company value.

 


Full Text:

PDF

References


Amanah, L. (2018). Pengaruh kinerja keuangan terhadap nilai perusahaan dengan pengungkapan corporate social responsibility sebagai variabel pemoderasi. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi (JIRA), 7(11).

Brigham, Eugene F., Houston, Joel F.. (2016). Fundamentals of financial management 14th ed. (14th). Massachusetts: Cengage Learning.

Daeli, C. N., Purba, D. H., & Mesakh, J. (2023). Pengaruh Kinerja Keuangan Dan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderasi: Studi pada Perusahaan LQ45 yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2017-2021. METHOSIKA: Jurnal Akuntansi dan Keuangan Methodist, 7(1), 1-8.

Gumanti, Tatang. (2009). Teori Sinyal Dalam Manajemen Keuangan. Manajemen dan Usahawan Indonesia. 38. 4-13.

Harmono. (2017). Manajemen Keuangan Berbasis Balanced Scorecard Pendekatan Teori, Kasus, dan Riset Bisnis. Jakarta: Bumi Aksara.

Husnan, S., & Pudjiastuti, E. (2015). Manajemen Keuangan. Yogyakarta : Upp Stim Ykpn Munawir, S. (2010). Analisis Laporan Keuangan. Edisi 4. Yogyakarta : Liberty Yogyakarta.se

Nursasi, E. (2020). Pengaruh Kinerja Keuangan terhadap Nilai perusahaan dengan CSR sebagai variabel moderasi. Aktiva: Jurnal Akuntansi dan Investasi, 5(1), 29-44.

Sihotang, E., Agus, S. W., & Leliana, M. A. (2018). Analisis Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibilty (CSR) Sebagai Variabel Moderating. Journal Financial Management.

Sukananda, I Gusti Dana (2020). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan. Bali : Universitas Udayana.

Sukananda, S. (2020). Konsep Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Melalui Pendekatan Filsafat Hukum Islam. Lex Renaissance, 4(2), 386–409. https://doi.org/10.20885/JLR.vol4.iss2.art11

Suroso, S. (2020). Corporate Social Responsibility As a Moderating Variable on Financial Performance With Company Value. International Journal of Applied Finance and Business Studies, 8(1), 9-15.

Wardani, D. K., & Wahdiyansyah, W. (2023). Pengaruh Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan dengan Corporate Social Responsibility. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 7585- 7589.

Zabetha, O., Tanjung, A. R., & Savitri, E. (2018). Pengaruh corporate governance, kinerja lingkungan dan kinerja keuangan terhadap nilai perusahaan dengan pengungkapan corporate social responsibility sebagai variabel moderating (Studi pada perusahaan pertambangan yang terdaftar di BEI periode 2012-2014). Jurnal Ekonomi, 26(1), 1-15.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is indexed by:

e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License