Pengaruh Prokrastinasi, Integritas dan Motivasi Belajar Terhadap Kecurangan Akademik (Studi pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Islam Malang)

Muawanah Muawanah, Maslichah Maslichah, Arista Fauzi Kartika Sari

Abstract


This study aims to determine the effect of procrastination, integrity and learning motivation on academic cheating. The population in the study is active undergraduate students of the Accounting Study Program, Faculty of Economics and Business, Islamic University of Malang, class of 2019 and 2020 with a sample of 200 respondents. Data analysis techniques used in this research is multiple linear regression, coefficient of determination, t test and F test. Based on the results of the study it can be seen that: (1) procrastination has a positive effect and has a significant effect on academic cheating, where a regression coefficient of 3.589 is obtained and sig 0.000. (2) Integrity has a significant positive effect on academic cheating, where obtained a regression coefficient of 5.646 and sig 0.000. (3) owned learning motivation has a significant positive effect on academic cheating, where a regression coefficient of 3.408 is obtained and sig 0.001. The magnitude of the influence of independent variables on academic cheating. Suggestions for future researchers are to add research locations because it would be better if the samples taken involved more respondents.

Keyword : Procrastination, integrity, motivation, and academic and academic fraud

Full Text:

PDF

References


Adnyatama, Egi. “Desertasi Rektor Unnes Dituding Hasil Plagiat.” https://nasional.tempo.co/read/1426792/desertasi-rektor-unnes-dituding-hasil-plagiat.

Aditiawati, T. (2018). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi:

Dimensi Fraud Diamond (Studi Kasus Pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Universitas Islam Indonesia.

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavio Human Decision Processes. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 211, 179–211

Arifah, Wakhidatul et al. 2018. “Pengaruh Prokrastinasi, Tekanan Akademik, Religiusitas, Locus of Control Terhadap Perilaku Ketidakjujuran Akademik Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Unnes.” Economic Education Analysis Journal 7(1): 106–19

Apriliyanti, Solihat, A. & Hermawa (2021). “Pengaruh Self Efficacy, Prokrastinasi Akademik, Dan Prestasi Akademik Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik”. Vol. 2 No. 2, May 2021, pp. 155-167 Available online at: https://ejournal.upi.edu/index.php/JPEI e.ISSN: 2721-1401.

Aron, Evangelista Florestina, and Nur dan Junaidi Diana. 2021. “Analisis Pengaruh Penyalahgunaan Teknologi Informasi Terhadap Perilaku Academic Fraud Mahasiswa Akuntansi Pada Masa Pandemi Covid-19 Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Inrvening (Studi Kasus Terhadap Mahasiswa Program Studi Akuntansi Pada Pergurua.” 10(02

Bintoro, W., Purwanto, E., & Novianti, D. I. (2013). Hubungan Self Regulated Learning Dengan Kecurangan Akademik Mahasiswa. Educational Psychology Journal , 2 (1), 57-64.

Cici Sanjalyawati Alam 2022. “Pengaruh Motivasi Belajar, Penyalahgunaan Teknologi Informasi, Dan Integritas Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Sebagai Calon Akuntan” vol 70.

Ghufron & Risnawita. (2012). Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta : Ar-Ruz Media.

Hamalik, Oemar. 2019. Proses Belajar Mengajar. Jakarta.: PT bumi Aksara.

Melasari, Ranti. 2019. “Pengaruh Motivasi Belajar , Penyalahgunaan Teknologi Informasi Dan Integrasi Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Sebagai Calon Akuntan (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Islam Indragiri).” Jurnal Akuntansi dan Keuangan 8(1): 79–93

Ni Kadek Pande Septia Dewi, Ni Komang Sumandi,Putu Nuniek Hutnaleontina. Pengaruh Motivasi Belajar , Integritas Individu Terhadap Kecurangan Akademik (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Universitas Hindu Indonesi).

Sitti Hadijah (2020). “Pengaruh Penyalahgunaan Teknologi Informasi Dan Integritas Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Sebagai Calon Akuntan”. Jurnal of Economic, Public, and Accounting (JEPA) ISSN Online 2623-2472 Vol.2 No.2 April 2020, hlmn. 158-168. Septia Dewi, N. K. P., Sumadi, N. K., & Hutnaleontina, P. N. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar, Integritas Individu Dan Prokrastinasi Terhadap Kecurangan Akademik. Hita Akuntansi Dan Keuangan, 3(3), 306–321. https://doi.org/10.32795/hak.v3i3.2926

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono;, P. D. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D

Wardana, I .G. J., I Ni Luh Gede Erni Sulindawati, and I Edy Sujana. 2017. “Pengaruh Motivasi Belajar, Integritas Mahasiswa Dan Penyalahgunaan Teknologi Informasi Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik (Studi Kasus Pada Mahawiswa Jurusan Akuntansi Program S1 UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA).” e-journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha 8(2): 1–10Resitha, A. R., & Efendri. (2020). Pengaruh Tekanan, Kesempatan, Rasionalisasi, dan Kemampuan Terhadap Academic Fraud Pada Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Universitas TrilogiWolfe, D. T., & Hermanson,D.R.(2004).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is indexed by:

e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License