Pengaruh Pengendalian Diri, Self Confidence, Motivasi dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Brawijaya dan Universitas Islam Malang)

Chori’ah Wahyu Yulianingsih, Moh. Amin, Moh. Amin, Dewi Diah Fakhriyyah, Dewi Diah Fakhriyyah

Abstract


The purpose of this study is to examine the effects of self control, self confidence, motivation, and interest in learning on accounting simultaneously or partially. The population in this study were accounting students class of 2019 from two public and private universities in Malang, namely Malang Islamic University and Brawijaya University. This study is categorized as a quantitative study, and the method used to collect the data is a survey, namely by distributing questionnaires to 220 respondents who are determined as samples. In determining the sample, the researcher used a purposive sampling technique using the Slovin formula. The data analysis method in this research is using multiple linear regression test, and the tests used are descriptive statistical tests, instrument tests, normality tests, classical assumption tests and hypothesis testing. The results of this study indicate that simultaneously self control, self confidence, motivation and interest in learning have a significant effect on the level of understanding of accounting. Partially self control, self confidence, motivation and interest in learning have a significant effect on the level of understanding of accounting.

Keywords: Self control, self confidence, motivation, interest in learning, level of accounting understanding


Full Text:

PDF

References


Alien Aulia, S. (2016). Pengaruh Pengendalian Diri, Motivasi, Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa. Economic Education Analysis Journal, 2(1), 18–23.

Arminiasih, K. A., Sulindawati, N. L. G. E., & Herawati, N. T. (2019). Pengaruh pengendalian diri, budaya, kepercayaan diri (self-confidence) terhadap tingkat pemahaman akuntansi (Studi empiris pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 angkatan tahun 2015 Fakultas Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha). JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi), 10(2), 104–112.

Fahiroh, J. luluk. (2022). E-JRA Vol. 11 No. 09 Februari 2022 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang. E-Jra, 11(09), 84–92.

Fanikmah, D. A. (2016). Pengaruh kecerdasan emosional dan minat belajar terhadap tingkat pemahaman akuntansi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 5(7), 1–16.

Ghozali, I. (2016). aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 23.

Guntoro, D. (2022). E-JRA Vol. 11 No. 09 Februari 2022 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang. E-Jra, 11(09), 84–92.

Haryati, D., & Feranika, A. (2020). Pengaruh Pengendalian Diri, Motivasi, Perilaku dan Minat Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Business Innovation and Entrepreneurship Journal, 2(4), 232–241. https://doi.org/10.35899/biej.v2i4.173

Hasbullah, & Zainudin. (2020). Penerapan Motivasi Belajar Santri Di Pondok Pesantren Miftahul Ishlah Tembelok Menurut Hamzah B.Uno. Journal of Healthcare Technology and Medicine, II, 16–39.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika. In PT.Refika Aditama.

MELASARI, R. (2021). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasaran Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Di Universitas Islam Indragiri. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 10(1), 24–34. https://doi.org/10.32520/jak.v10i1.1645

Mulyani, S. (2017). Pengaruh Pengendalian Diri, Kepercayaan Diri, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Umrah, 4(1), 51–63.

Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, 21(2). https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252

Pangestu, R. A., & Sutirna. (2021). Analisis Kepercayaan Diri Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1).

Rokhana, L. A. (2016a). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Media Ekonomi Dan Manajemen, 31(1).

Rokhana, L. A. (2016b). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Media Ekonomi Dan Manajemen, 31(1), 26–38.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan:(Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R & D). Bandung: Alfabeta.

Syahbandar, K., Dahlan, F., & Majojo, Mu. Y. (2021). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Minat Belajar Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Akrab Juara, 6(5), 49–60.

Yulianti, M., Asniati, A., & Juita, V. (2021). Pengaruh Keahlian Akuntansi, Literasi Digital dan Literasi Manusia Terhadap Kesiapan Kerja Calon Akuntan di Era Disrupsi Teknologi Digital. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 5(2). https://doi.org/10.33087/ekonomis.v5i2.389

Zulfah. (2021). Karakter : pengendalian diri. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 28–33.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is indexed by:

e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License