FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN MAHASISWA MEMILIH JURUSAN AKUNTANSI (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Islam Malang)

Shela Susanti, Nur Diana, Junaidi Junaidi

Abstract


This research objective is to know the factors that influence students' interest in choosing a lecture in the accounting department. This study used primary data with the following criteria: active students majoring in accounting, Faculty of Economics and Business, Islamic University of Malang, class 2018-2021. The collection method is through a questionnaire via google form using a Likert scale of 1-5. 120 students were used as the research sample, data analysis methods with multiple linear regression analysis. The study results prove that Interests, Peers, Cost of Education, Accreditation of Study Programs, and Job Opportunities significantly affect student decisions in choosing major accounting majors. Keywords: interest, peers, tuition fees, study program accreditation, job opportunities, decision to choose Accounting Department.

 

Keywords: interests, peers, education costs, study program accreditation, job opportunities and decisions.

Full Text:

PDF

References


Adhikara, MF Arrozi, Maslichah, Nur Diana, and M. Basjir. "Organizational Performance in Environmental Uncertainty on the Indonesian Healthcare Industry: A Path Analysis." Academic Journal of Interdisciplinary Studies 11.2 (2022): 365-365.

Afriani, S. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengambilan Keputusan Mahasiswa Dalam Memilih Program Studi Akuntansi Di Universitas Islam Kuantan Singingi. Juhanperak, 2(1), 613-629. http://Www.Ejournal.Uniks.Ac.Id/Index.Php/Perak/Article/View/1285

Arnita, V., & Pratama, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Memilih Jurusan Akuntansi. Jurnal Akuntansi Bisnis & Publik, 9(2), 78-84. https://jurnal.pancabudi.ac.id/index.php/akuntansibisnisdanpublik/article/view/459/434

BAN-PT. (2008). Naskah Akademik Akreditasi Program Studi Sarjana. Jakarta : BAN-PT. https://Www.Academia.Edu/5578810/Buku_1_Naskah_Akademik_Akreditasi_Program_Studi_Sarjana

Bahri Kamal, D., & Dwi Rahmadiane, G. (2017). Pengaruh Persepsi, Akreditasi Prodi, Dan Promosi Terhadap Keputusan Memilih Program Studi Akuntansi Pada Politeknik Harapan Bersama. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 145–158. https://doi.org/10.33603/JIBM.V1I2.866

Bastian, I. (2015). Akuntansi Untuk Kecamatan dan Desa. Jakarta: Erlangga .

Budikuncoroningsih, S. (2017). Pengaruh Teman Sebaya Dan Persepsi Pola Asuhorang Tua Terhadap Agresivitas Siswa Di Sekolah Dasar Gugus Sugarda. Jurnal Sains Sosial dan Humaniora, 1(2), 85-92. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/JSSH/article/view/1704/1679

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Dewi, D. K. (2019). Hubungan Dukungan Teman Sebaya Dengan Prestasi Belajar Di Mts Al-Ikhwan Klitih Karangtengah Demak. Skripsi, 1.

Djaali. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara .

Fattah, N. (2008). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (8 ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Ponorogo.

Haditomo, S. R. (1998). Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: UGM Press.

Nasution, S. (2000). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bima Aksara.

Pratami, K. A. (2016). Analisis Keputusan Mahasiswa Memilih Program Studi Ditinjau Dari Peringkat Akreditasi Dan Peluang Kerja Guru Akuntansi Mahasiswa Fkip Akuntansi Universitas Muhammadiyah Surakarta Tahun 2015. Skripsi, 1.

Pratista, R. R. (2019). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Pada Minat Siswa Sekolah Menengah Atas Di Semarang Dalam Memilih Jurusan Akuntansi Berdasarkan Theory Of Reasoned Action. Skripsi.

Rohayati, I. (2011). Program Bimbingan Teman Sebaya Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa (Studi Pre - Ekperimental pada Siswa SMA Negeri 13 Bandung Kelas XI Tahun Pelajaran 2010-2011). Jurnal UPI, khusus(1), 368-376.

Sabrina, A. N. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Siswa Memilih Jurusan Akuntansi Pada Perguruan Tinggi. Skripsi, 1.

Santrock, J. W. (2007). Remaja Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Alfabet.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D . Bandung: PT Alfabet.

Suliyanto. (2011). Ekonometrika Terapan: Teori Dan Aplikasi Dengan SPSS (1 ed.). Yogyakarta: ANDI Yogyakarta.

Sumarsono, S. (2003). Ekonomi Manajemen Sumber Daya Manusia dan Ketenagakerjaan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Supranto. (2008). Statistik Teori dan Aplikasi. Jakarta: Erlangga.

Suriyani, K. W. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa dalam Memilih Jurusan Akuntansi Program S1 di Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2), 53-61.

Verawati, D., & Irawati, Z. (2016). Pengaruh Motivasi, Akreditasi Prodi, Fasilitas Pendidikan, Konsentrasi Jurusan, Biaya Pendidikan Dan Reputasi Pendidik Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Melanjutkan Magister Akuntansi (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Di Ums) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is indexed by:

e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License