PENGARUH PENGUNGKAPAN TANGGUNG JAWAB SOSIAL PERUSAHAAN TERHADAP NILAI PERUSAHAAN DENGAN KEPEMILIKAN MANAJERIAL SEBAGAI VARIABEL PEMODERASI (Studi Kasus pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia)

Nur Za’ima Fajria, Anik Malikah, Afifudin Afifudin

Abstract


The crux of the discussion presented in this study is the lack of focus/management on CSR. Companies view CSR as an issue that will affect the value of the company itself. This study aims to determine: the impact of CSR on firm value, the impact of environmental CSR parameters on firm value, the impact of community CSR parameters on firm value, the impact of employment CSR parameters on firm value, and the impact of CSR on the company. value with management participation as a moderating variable.

            The research method used is the causal associative method. The population in this study included 70 leading companies, while the samples of this study was 31 companies that had completed data for analysis. The analysis techniques are simple linear regression, moderate regression analysis and multiple regression.

            The results of this study indicate that: CSR insignificant effect on company value. Environment CSR parameters have a insignificant effect on company value. The CSR community parameter has a insignificant effect on business value. Employment CSR parameters have insignificant effect on company value. Management ownership as a moderating variable is unable to mitigate the impact of CSR on business value.

Keywords: CSR, corporate value, environment, society, environment, management

Full Text:

PDF

References


Arifin, S., Java, C., Yaqin, A., Yogyakarta, K., Dinia, K. N., & Java, C. (2020). Jurnal Akuntansi dan Audit Syariah. 1(1), 62–76.

Daromes, F. E. (2020). Peran Mediasi Pengungkapan Lingkungan Pada Pengaruh Kinerja Lingkungan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi, 14(1), 77–101. https://doi.org/10.25170/jak.v14i1.1263

Fajriana, A. (2016). Pengauh Corporate Social Responsibility (CSR), Keputusan Investasi, Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Pemoderasi.

Nuradawiyah, A., & Susilawati, S. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi, 9(2), 218–232. https://doi.org/10.37932/ja.v9i2.154

Prabandari, L. R. R. (2020). PERUSAHAAN DALAM PRESPEKTIF TEORI KEAGENAN (studi pada Perusahaan Sektor Property, Real Estate Dan Construction yang terdaftar di BEI pada periode 2016-2018). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 9–38.

Purwaningsih, E. (2017). Pengaruh Implementasi Kinerja Lingkungan Terhadap Return Saham Yang Dimoderasi Corporate Governance. Jurnal Wahana Akuntansi, 12(2), 171–189. https://doi.org/10.21009/wahana.12.025

Puspaningrum, Y. (2015). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR), Keputusan Investasi, Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Pemoderasi. Core.Ac.Uk. https://core.ac.uk/download/pdf/148614396.pdf

Ratih, dewa ayu, & Damayanthi, gusti ayu eka. (2016). Pengaruh Moralitas Aparat, Kesesuaian Kompensasi, Dan Ketaatan Aturan Akuntansi Terhadap Kecenderungan Kecurangan Akuntansi (Studi Empiris Pada Satuan Kerja Perangkat Daerah Kabupaten Kampar). Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Riau, 3(1), 1623–1637.

Ratnadewi, P. A., & Ulupui, I. G. K. A. (2016). Mekanisme Corporate Governance Sebagai Variabel Pemoderasi Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 14(1), 548–574.

Setianingrum, W. A. (2015). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Moderasi. (Studi pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2011-2013).

Suryonugroho, B. (2016). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Nilai Perusahaan dengan Kepemilikan Institusional, Kepemilikan Manajemen dan Ukuran Perusahaan sebagai Variabel Moderating. The Economist, 54–68. https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_social_responsibility

Tarigan, Henni Kristiana. 2008. Perbedaan Kualitas Pengungkapan Akuntansi Lingkungan Hidup dalam Laporan Tahunan pada Perusahaan Besar di Indonesia. Skripsi. Universitas Lampung

v. M. buyanov. (2020). Corporate Social Responsibility, Concentrated Ownership SStructures, and Earning Quality in Indonesian Companies. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 4(3), 310–321.

Wijaya, G. E., Wahyuni, M. A., & Yuniarta, G. A. (2017). Pengaruh Asimetri Informasi, Ukuran Perusahaan, dan Kepemilikan Manajerial terhadap Praktek Manajemen Laba pada Perusahaan Manufaktur di Bursa Efek Indonesia (BEI) Tahun 2013-2015. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi Undiksha, 8(2), 1–12.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is indexed by:

e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License