IMPLEMENTASI MEDIA ULAR TANGGA PADA PEMBELAJARAN FIQIH SHALAT DIKELAS VIII SMPN 05 KARANGPLOSO

Putri Indah Sari, Abdul Jalil, Ika Ratih Sulistiani

Abstract


This study aimed to enhance the learning experience of eighth-grade Fiqh students by introducing an alternative game-based learning tool called Snakes and Ladders Media. The effectiveness of this tool was assessed through small group trials, which yielded a remarkable success rate of 90%. Additionally, 86.5% of teachers positively acknowledged the media's ability to boost students' interest in the subject matter. The introduction of Snakes and Ladders Media offers a promising solution to address students' lack of enthusiasm towards Fiqh material.


Full Text:

PDF

References


Aspi Stai Rakha Amuntai, M., Selatan, K., & Stai Rakha Amuntai, S. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal Of Education, 2(1), 64–73.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipt

Aulia, E. R., Maulidiyah, E. C., Fitric, R., & Mas’udah, M. (2022). Media Ular Tangga Qr Code Terhadap Kemampuan Berpikir Logis Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 73–92. Https://Doi.Org/10.53977/Kumarottama.V2i1.599

Denzin, Nk, & Lincoln, Ys (1994). Mengubah Metode Penelitian Kualitatif: Apakah Ini Sebuah Revolusi?. Jurnal Etnografi Kontemporer , 24 (3), 349-358.

Edy, & Pikri Padillah, M. (2022). Pengaruh Kajian Kitab Safinatun Najah Terhadap Peningkatan Ibadah Shalat Peserta Didik. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 51–65. Https://Doi.Org/10.56146/Edusifa.V8i1.52

Fatmawati. (2020). Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Shalat (Analisis Terhadap Ayat-Ayat Tentang Shalat Di Dalam Alquran). Jurnal Al-Amin -Kajian Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 5(1), 76–94.

Ilmiah, J., Stai, P., Gersik, A.-A., & Hidayah, K. (2023). Pemanfaatan Media Ular Tangga Pada Mata Pelajaran Fiqih (Vol. 2, Issue 1). Https://Ejournal.Staialamin.Ac.Id/Index.Php/Pgmi

Khoiril Hidayah. (2023). Pemanfaatan Media Ular Tangga Pada Mata Pelajaran Fiqih. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 2(1), 22–35. Https://Doi.Org/10.54723/Ejpgmi.V2i1.19

M. Miftah. (2013). 333175-Fungsi-Dan-Peran-Media-Pembelajaran-Seba-567ef6c4. Kwangsan, 1(2).

Moloeng Lexy 1. (2017). Metodologi Penelitian Kualitiatif (Edisi Revisi). Pt Remaja Rosdakarya.

Nur’aini, E., Turi, S., & Blitar, K. (2017). Menumbuhkan Kebiasaan Membaca Buku Pelajaran Melalui Media Ular Tangga. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(4). Https://Doi.Org/10.28926/Briliant

Padangsidimpuan Afridapane, I. (2017). Belajar Dan Pembelajaran Aprida Pane Muhammad Darwis Dasopang. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 03(2).

Rizqillah Masykur, M. (2019). Metodologi Pembelajaran Fiqih. In Jurnal Al- Makrifat (Vol. 4, Issue 2).

Sulistiani Ika Ratih, D. P., & A’yun, Q. (2023). Implementasi Media Wordwall Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Plus Az-Zahroh Malang. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 8(2), 280–295.

Sulistiani, Ir, Y., Afifulloh, M., & Safi’i, I. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Smp Wahid Hasyim Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 6(3), 53–61.

Tambunan, M. (2019). Pemanfaatan Media Permainan Ular Tangga Berangkas Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Pada Siswa. Journal Of Chemical Information And Modeling, 3(1), 25–40.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Vicratina terindeks oleh:

 

Jurnal Vicratina is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License