PENERAPAN PROGRAM LITERASI SEBAGAI PENINGKATAN KEMAMPUAN BACA TULIS SISWA DI SD NEGERI TEMAS 01 KOTA BATU

Novinda Aswana Putri, Mohammad Afifulloh, Fita Mustafida

Abstract


The research conducted on the application of literacy programs as an increase in students' reading skills in SD Negeri 01 Kota Batu. The research method used is qualitative research using data collection techniques consisting of observation, interviews, and documentation. In this study, the study found the ability in SD Negeri Temas 01 Batu, the implementation of the literacy program at Temas 01 SD Negeri Batu, and the supporting and inhibiting factors of the literacy program. The results of this study are the students' reading skills that have been enhanced by the literacy program. The literacy program implemented is the habit of reading 15 minutes before the lesson, Tuesday and Thursday literacy activities, and library utilization. Literacy implementation program starts from training, development, and implementation in learning. As a factor supporting literacy programs such as socialization, creating literate spaces, creating reading corners, providing facilities and infrastructure. While the inhibiting factors that contain a minimum source of reading and lack of interest in reading students.

Keywords: Literacy Program, Literacy Ability


Full Text:

PDF

References


Antoro, Billy. 2017. Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk Hingga Akar Sebuah Refleksi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Dalman. 2013. Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers.

Fanani, M.A,. 2017. Faktor-Faktor Penghambat Pelaksanaan Literasi Sekolah di SMP Negeri 2 Trimurjo Tahun Pelajaran 2016/2017. Lampung: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.

Muslimin. 2018. Menumbuhkan Budaya Literasi dan Minat Baca dari Kampung. Gorontalo: Ideas Publishing.

Mustafida, F., Cikusin, Y. (2019). Pembelajaran Nilai Multikultural dalam Budaya Madrasah di MIN 1 Kota Malang. Pendidikan Multikultural. 3(1), 21-36. http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/MULTI/article/view/2550/2401

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Cetakan 25. Bandung: ALFABETA.

Sunendar, D. 2016. Pedoman Pelaksanaan Gerakan Nasional Literasi Bangsa Menciptakan Ekosistem Sekolah dan Masyarakat Berbudaya Baca-Tulis serta Cinta Sastra “Mari menjadi Bangsa Pembaca”. Jakarta: Pusat Pembinaan Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Supiandi. 2016. Menumbuhkan Budaya Literasi di Sekolah dengan Program Kata. Jakarta: Kemdikbud

USAID. 2014. Buku Sumber untuk Dosen LPTK: Pembelajaran Literasi Kelas Awal SD/MI di LPTK. Jakarta Selatan: USAID Prioritas.

Wiedarti, dkk. 2016. Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Cetakan 1. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Zaein, F.Z, Afifullah, M., & Ertanti, D.W. (2020). Peran Orang Tua dalam Membina Kecerdasan Soiritual Anak pada Generasi Milenial (Studi Kasus di RT 16 Desa Tembokrejo Muncar Banyuwangi). VICRATINA: Jurnal PendidikanIslam,5(1),34-39. http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/5401/4632


Refbacks

  • There are currently no refbacks.