UPAYA GURU MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS SISWA KELAS V DENGAN PENDEKATAN INTERAKTIF MATERI DAILY ACTIVITY (STUDI KASUS DI SDN MERGOSONO 3 KOTA MALANG)

Ima Mukarromah, Devi Wahyu Ertanti, Fita Mustafida

Abstract


This research is about the efforts made by the teacher in improving student’s English speaking ability who relatively low, and there are still many students who do not listen to their teachers because they are bored with material taught and learning model. That’s why the teacher improving stutednt’s english speaking ability with interactive approach. The research method used is qualitative research. Data collection techniques used were observation, interviews, documentation and quetioner. Which is analyzed by document reduction, document presentation, conclusion drawing. This reearch was found that the student's speaking ability increased significantly.  Therefore, it concluded that the student's English speaking ability can be improved by using interactive approach. The finding lead to the recomendation for the teachers to use interactive approach as an alternative model in teaching speaking English ability. It also recomended to other researcher for continue research.


Full Text:

PDF

References


Absor, sifaul Liulil, Ilyas Thohari, Fita Mustafida. (2019). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Di SMA Almaarif Singosari Malang. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 4(6). http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/3466

Adji, Sandra Sukmaning. (2000). Pembelajaran IPA dengan Menggunakan Pendekatan Interaktif (Pengembangan dan Uji Coba Media-Video Program). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional UT. Skripsi tidak diterbitkan

Aminah. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Interaktif Dengan Metode Tanya Jawab. JNSI: Journal of Natural Science and Integration. 1(1), 121-131. http://ejournal.uin-suka.ac.id/index.php/JNSI/article/view/5200/3072

Cahyani, Isah. (2009). Bahasa Indonesia. Jakarta:Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama Republik Indonesia Cet,I,

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) untuk Sekolah Dasar/ MI. Jakarta: Terbitan Depdiknas.

Djiwandono, M Soenardi. (2011). Tes Bahasa: Pegangan bagi Pengajar. Jakarta: Indeks

Handrianto, Ciptro. (2013). Penerapan Pendekatan Interaktif Oleh Tutor Dalam Pembelajaran Paket C Pada Kelompok Binuang Sakti Kota Padang. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah. 1(2), 37-38. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pnfi/article/view/2427

Harnovinsa. (2012). Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: Pusat Bahan Ajar dan Elearning Universitas Mercu Buana

Miles, Matthew B. A. Huberman, Michael. & Saldana, Johnny. (2014). Qualitatif Data Analyze : A method sourcebook. United States of America: SAGE Publications, Inc. Third edition

Nugrahani, Farida. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Solo: Cakra Books

Toti, HS. (2016). Model.Pembelajaran.Interaktif dapat.Meningkatkan.Prestasi Belajar Siswa Kelas III SD Negeri 7 Metro Pusat dalam Pembelajaran IPS Tentang Lingkungan Alam dan Buatan Semester I Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan. 1(1). https://journal.iaimnumetrolampung.ac.id/index.php/ji/article/download/54/45

Widiantono, Nugroho & Nyoto Harjono. (2017)..Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 7 (3), 199 – 213. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/929

Wijaya, Candra & Syahrum. (2013). Penelitian Tindakan Kelas: Melejitkan Kemampuan Peneliti untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru. Bandung: Citapustaka Media Perintis


Refbacks

  • There are currently no refbacks.