PENGGUNAAN APLIKASI TIKTOK DALAM MENDUKUNG MINAT ANAK DI STUDY BUDDY DESA ASRIKATON KECAMATAN PAKIS KABUPATEN MALANG

Sheila Bambang Wahyu Saputri, Zuhkhriyan Zakaria, Ika Ratih Sulistiani

Abstract


The Tiktok application is a music video-based social network that gives its users access to create short music videos. Currently, learning activities are not really related to textbooks or newspapers, but information can be accessed via digital media. Children can access various learning materials through videos presented in an attractive appearance. This research uses a qualitative phenomenological method which aims to describe the daily experiences a person experiences in life, including experiences when interacting with other people and the surrounding environment. Using the Tiktok application on a daily basis can have both positive and negative impacts.

Keyword: Tiktok, Children, Positive.


Full Text:

PDF

References


Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi TikTok sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Bersastra. Metafora: jurnal pembelajaran bahasa dan sastra, 6(2), 147–157.

Aldila Safitri, A., Rahmadhany, A., & Irwansyah, I. (2021). Penerapan Teori Penetrasi Sosial pada Media Sosial: Pengaruh Pengungkapan Jati Diri melalui TikTok terhadap Penilaian Sosial. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.180

Anggraini, R., & Ubidia, A. T. (2022). Hubungan Media Sosial Tiktok terhadap Minat Belajar Mahasiswa. ISTISYFA, Vol. 1 (3): 128-139.

Ayu, Y. W., Nurpratiwiningsih, L., & Toharudin, M. (2022). Pengaruh Media Tiktok terhadap Minat Dan Bakat Peserta Didik Pada Ekstrakurikuler Seni Tari. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Vol. 8 (15): 1-10.

Budiman, A. (2020). Perilaku Narsistik Pada Anak Pecandu Aplikasi Tiktok. JCOSE Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(02).88 https://doi.org/10.24905/jcose.v2i02.58

Dian Andesta Bujuri, Mayang Sari, Tutut Handayani, Agra Dwi Saputra.2023. Penggunaan Media Sosial dalam Pembelajaran: Analisis Dampak Penggunaan Media Tiktok Terhadap Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Volume X No.2, July 2023. Doi: 10.30659/pendas.10.2.112-127

Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Penyajian Konten Edukasi atau Pembelajaran Digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–1013.

Gustafian Jayanata. 2022. Dampak Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Siswa Sekolah Dasar Negeri 42 di Desa Padang Peri Kecamatan Semidang Alas Maras Kabupaten Seluma. Bengkulu: Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Hura, M. S., Sitasari, N. W., & Rozali, Y. A. (2021). Pengaruh Fear of Missing Out terhadap Perilaku Phubbing pada Remaja. Jurnal Psikologi: media ilmiah psikologi, Vol. 19 (2): 1-12.

Hasanatin, M., & Sulistiani Ika, R. Zakaria, Z. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Luring di UPT SD Negeri 295 Gresik. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951-952., 13(April), 15-38.

Ilahin, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tik-Tok Terhadap Karakter Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA', Vol. 3 (1): 112-119.

Putri, H., Herlambang, A. D., & Zulvarina, P. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok sebagai Sumber Belajar Digital di dalam Implementasi Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Karya Desain di SMK Negeri 5 Malang. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, Vol. 7 (7): 3242-3250.

Rahmana, P. N., N, D. A., & Damariswara, R. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Edukasi di Era Generasi Z. AKADEMIKA, Vol. 11 (2): 401-501.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.