STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM MENCEGAH TINDAKAN BULLYING DI MADRASAH IBTIDAIYAH

Titis Rafliandi Sulistiarso, Mutiara Sari Dewi, Bagus Cahyanto

Abstract


This study discusses the strategies implemented by the School Principal at MI Miftahul Ulum Karangploso in preventing bullying, considering the importance of educational institutions in shaping character and developing individual potential. The article describes various preventive measures that have been taken, such as socialization about the concept of bullying, good communication with students, taking action when fights or bullying occur, and calling parents if necessary. The research method used is a qualitative approach with a case study at MI Miftahul Ulum Karangploso. The research findings indicate the success of the strategies in creating a safe school environment and supporting student development. However, there are weaknesses such as slow response to problems and a lack of firm leadership. A better understanding of the importance of firm leadership is needed to address these weaknesses and improve the quality of education. This research makes a positive contribution to creating a harmonious school environment and supporting positive student growth.

Keyword: Bullying, educational institutions, Madrasah Ibtidaiyah.


Full Text:

PDF

References


Benson, I. O. (2016). Theory and praxis of religious tolerance. OGIRISI: A New Journal of African Studies, 12, 293-318.

Chalhoun, James F dan Jon Ross Acocella 1995 Self-Concept(terjemahan).Semarang IKIP Semarang Press.

Chaplin, J. P., & Kartono, K. (1989). Kamus lengkap psikologi. Rajawali Pers.

Collier, C. W. (1998). A Legal Theory of Tolerance and Perspective. ARSP: Archiv Für Rechts- Und Sozialphilosophie / Archives for Philosophy of Law and Social Philosophy, 84(1), 59–86.

Dewi, M. S. (2017). Proses Pembiasaan Dan Peran Orang Terdekat Anak Sebagai Upaya Penanaman Nilai Agama Dan Moral Pada Anak Usia Dini. Journal Program Studi PGRA, 13.

Dewi, Sandra. (2007). Teamwork (Cara Menyenangkan Membangun Tim Impian). Bandung: Penerbit Progressio.

Dono, B. E. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Siswa. Guepedia.

Handayani, T. (2022). Penguatan Regulasi: Upaya Percepatan Transformasi Digital Perbankan Di Era Ekonomi Digital. Masalah-Masalah Hukum, 51, 259–2705].

Hayati, S. N. (2017). Manfaat Sholat Dhuha Dalam Pembentukan Akhlakul

Hurlock, E. B. (2009). Psikologi perkembangan: suatu perkembangan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Jusriadi. (2018). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Madrasah Tsanawiyah Ujung Jampea Kec. Pasimasunggu Timur Kab. Kepulauan Selayar. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 3(1).

Junalia, E., & Malkis, Y. (2022). Edukasi Upaya Pencegahan Bullying Pada Remaja Di Sekolah Menengah Pertama Tirtayasa Jakarta. Journal Community Service and Health Science, 1(3), 15–20. https://e-journalstikespertamedika.ac.id/index.php/jcshs/article/view/35/24

Khatimah, N. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik. Journal of Chemical Information and Modeling, 1(1), 263–268.

Komara, E. 2018. Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. SIPATAHOENAN: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education, 4(1), 17–26.

Mandy G., dan Sascha H. (2012). Correlates of teachers’ ways of. Handling bullying. School.Psychology International, 34(3), 299–312

Marsudi Fitro Wibowo. 2008. "Kasih Sayang dalam Islam". www.pikiranrakyat.com/Akses 20 Januari 2008.

Ma’ruf, E. Y. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Menanggulangi Perilaku Kekerasan Siswa Terhadap Guru Di SD Negeri 93 Manado. IAIN Manado.

Nasution, S. 1995. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Pitaloka, D., & Ediati, A. (2015). Rasa syukur dan kecenderungan perilaku prososial pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 4(2, 43-50. Diunduh dari https://media.neliti.com/media/publications/6615 2-ID-rasa-syukur-dan-kecenderungan-perilakup.pdf

Priadana, S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.

Rachma Purwanti. 2022. “Aksiologiya : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat

Penentuan Status G Pada Anak Usia Dini Di TK Islam Siti Fatimah.” 6(2).

Ramadhani, S., Zainuddin, Nasrun, Harahapp, D. A., Febriani, B., & Hafni, S. (2023). Manajemen Peace Education Di Sekolah. UMSU Press.

Ramli, A. (2022). Manajemen Strategi. UIN Samarinda.

Ristianti, M., Annur, S., & Maryamah, M. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Educator dalam Meningkatkan Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi. Studia Manageria, 3(2), 161–172. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v3i2.8403

Sa'diyah, A., Djalil, A., & Dewi, M. S. (2020). Pembinaan Karakter Siswa melalui Pembiasaan Shalat Dhuha di SMK 5 Kota Malang. Jurnal Pendidikan Islam, 117-127.

Sari, H. N., Pebriyani, P., Nurfarida, S., Suryanto, M. F., Suri, A. A., & Nugraha, R. G. (2022). Perilaku bullying yang menyimpang dari nilai pancasila pada siswa sekolah. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2095–2102. https://journal.u Sidiq, U., & Khoirussalim. (2021). Kepemimpinan Pendidikan. CV. Nata Karya.

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In CV. Nata Karya. http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIFDI BIDANG PENDIDIKAN.pdfpy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2922

Suryabrata , Sumadi , 2011 . Psikologi Pendidikan , Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada

Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2002). Handbook of positive psychology. New York:Oxford University Press

Tiftazani, S. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Penanganan Bullying Di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Misykat Al Anwar Jombang. UIN Sunan Ampel.

Tjiptono, F. (2019). Strategi Pemasaran: Prinsip & Penerapan. ANDI.

Yulia, H., Warman, & Haryaka, U. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Manajer dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Guru di SD Negeri 012 Samarinda Kota. Attractive: Innovative Education Journal, 4(3), 44–54. https://www.attractivejournal.com/index.php/aj


Refbacks

  • There are currently no refbacks.