PENGARUH PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN CIRC (COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION) TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA DAN MENULIS SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH

Nurul Hidayah, Anwar Sa’dullah, Muhammad Sulistiono

Abstract


Cooperative Learning Strategy Type CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) is a learning strategy that includes reading and writing activities, so it is suitable for use in language learning. This research is a quantitative research using experimental method with Posttest Only Control Design research design. posttest results show that the level of students' reading ability has increased by 10%, the level of students' writing skills has increased by 10%, and the value of students' knowledge has increased by 9%. And the results of the t test analysis obtained the results of t table < t count (1.99495 < 4.784). These results indicate that there is an effect of implementing the CIRC learning strategy on the reading and writing skills of grade 1 students.


Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O.P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran Di Sekolah.Semarang:Unissula Press

Alfianika,Ninit. (2016). Metode Peneltian Pengajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: CV Budi Utama

Fanani, Achmad. (2010). Penyegaran dalam Proses Belajar Mengajar.Jurnal Buana Pendidikan,6(11).https://Www.Google.Com/Url?Sa=T&Rct=J&Q=&Esrc=S&Source=Web&Cd=1&Cad=Rja&Uact=8&Ved=2ahukewjnAzpnprlahucztgghyzkcx8qfjaaegqiaxac&Url=Http%3a%2f%2fjurnal.Unipasby.Ac.Id%2findex.Php%2fjurnal_Buana_Pendidikan%2farticle%2fdownload%2f080%2f915&Usg=Aovvaw3no6yvavbn3anf4cy2vlrg

Hamid, Khaerati. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Vb SD Negeri Biringkaloro Kabupaten Gowa.Makassar:Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.Skripsi.Diterbitkan

Ibrahim, Nini. (2008). Bahan Ajar Keterampilan Membaca dan Model-model Pembelajarannya. FKIP:Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka Jakarta.

Kiswati, Eni. (2016). Efektivitas Penggunaan Talking Stick Berbantuan CD Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas V Pada Materi Pokok Fatkhu Makkah Di MIT Nurul Islam Ngaliyan Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016.Semarang:Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.Skripsi.Diterbitkan.

Krissandi, A.D.S., Widharyanto, B., & Dewi, R.P. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Cet. 1).Jakarta: Penerbit Media Maxima.

Lestari Milacandra, Muhammad Afifulloh, dan Muhammad Sulistiono. (2019). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Kelas 2 MI Al Maarif 02 Singosari. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Volume 1 Nomor 3 Juli 2009.

Lestari, Ngreni. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Menggunakan Media Gambar Dengan Pendekatan Keterampilan Proses Siswa Kelas 2 SD Malangrejo Kabupaten Sleman. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Jurusan Pendidikan Pra Sekolah dan Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.Skripsi.Diterbitkan

Muawanah. (2011). Strategi Pembelajaran. Kediri: Stain Kediri Press.

Mustari, L., Indihadi, D., & Elan. (2020). Keterampilan Menulis Anak 4-5 Tahun. Agapedia: Jurnal PAUD, 4 (1). https://ejournal.upi.edu/index.php/agapedia/article/download/27195/12648

Ning I’anatul C, Anwar Sa’dullah, dan Kukuh Santoso. (2020). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Islam Nusantara Dinoyo Kota Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam. Volume 5 Nomor 11 Tahun 2020.

Nurjanah, N. (2015). Analisis butir soal pilihan ganda dari aspek kebahasaan.Faktor: Jurnal Ilmu Pendidikan. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Faktor/article/view/377

Nuryadi,dkk. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Sibuku Media.

Riana, Siti. (2015). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Pada Materi Benda Dan Sifatnya.UIN Syarif Hidayatullah.Skripsi diterbitkan.

Rizqiyah, Lailatur. (2018). Teknik Tes Dan Nontes Sebagai Alat Evaluasi Hasil Belajar. Universitas Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Makalah NurJannah.2015:78

Santiyasa, Wayan I. (2016). Modul Kuliah Pengujian Hipotesis. Universitas Udayana.Modul.

Setyawan,A Dodiet. (2021). Petunjuk Praktikum Uji Normalitas & Homogenitas Data Dengan Spss. Surakarta:Tahta Media


Refbacks

  • There are currently no refbacks.