IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN TEMATIK BERBASIS RAMAH ANAK PADA PESERTA DIDIK KELAS III DI MI KHADIJAH MALANG

Khusnun Nihayah, Fita Mustafida, Bagus Cahyanto

Abstract


This study aims to determine how the implementation of child-friendly-based thematic learning for third grade students at MI Khadijah Malang, and to determine the child-friendly-based thematic learning planning in grade III, implementation and assessment of thematic learning in grade III which is child-friendly. This type of research is a case study and uses a qualitative approach. How to collect data using interviews, observation, and documentation. The results of this study are as follows: 1) How is the planning of child-friendly based thematic learning for third grade students at MI Khadijah Malang 2) How is the implementation of child-friendly-based thematic learning for third grade students at MI Khadijah Malang 3) How is the thematic learning assessment child-friendly based on class III students at MI Khadijah Malang. The implication of infant-friendly-based thematic learning is to apply fun, anti-discriminatory, tolerant learning, provide a sense of security and based on Islam.


Full Text:

PDF

References


Badelah. (2021). Meningkatkan Kemampuan Guru Melaksanakan Kegiatan Pendahuluan Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar Dengan Role Model Menggunakan Metode Lesson Study. Jurnal Inovasi Riset Akademik.

Cahyanto, Bagus. (2015). Problematika Implementasi Pendekatan Saintifik dan Pendekatan Tematik Integratif di SDN Sumbersari 1 Kota Malang.

Dina, Lia NAB, Agustin, Sukma, Kusumawati. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Sebagai Alternatif Dalam Pembelajaran Tematik Berbasis Ramah Anak Pada Masa Pandemi Covid-19.

Effendi, M.Y. (2015). Evaluasi Pembelajaran Fiqih di MTs Al Hidayah Twalegiri Pegedongan Banjarnegara Tahun Pelajaran 2014/2015. Purwokerto: STAIN Purwokerto. Skripsi diterbitkan.

Febriana, Rina. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mustafida, Fita, Sulistiani, Hayati. (2019). Penerapan Pembelajaran Tematik Kelas Rendah di MI Miftahul Ulum Gendol Sukorejo Pasuruan.

http://riset.unisma.ac.id/index.php/JPMI/article/view/3231/2883

Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendikia Indonesia.

Saputri,Adlim, Rahmayani. (2018). Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotorik Untuk Praktikum Kimia Dasar. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/tadris-kimiya/index

Setyawanto, Agung. (2012). Rencana Pelaksanaan Pemebelajaran (RPP) Guru Bahasa Indonesia Tingkat Smp Di Kota Malang. Universitas Negri Malang.

Sudjana, Nana. (2006). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sukanti. (2011). Penilaian Afektif Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia.

Trianto. (2011). Pengembangan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Yusuf, Basuni, Bistari. (2017). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan.

Yusi, RY. (2015). Artikel Pengembangan Model Sekolah Ramah Anak (di Kota Bandung), Implementasi Pendekatan Restorative Justice Dalam Menangani Peserta Didik Yang Melakukan Pelanggaran Aturan Sekolah, Bandung.

Zeni, Natadiwijaya, Rahman. (2021). Penerapan Alat Evaluasi Online Quizizz Pada Kegiatan Penutup Dalam Materi Sistem Perencanaan Manusia.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.