POLA INTERAKSI GURU DAN SISWA DALAM MENCIPTAKAN SUASANA BELAJAR YANG EFEKTIF DI SDN KLAMPOK 02 SINGOSARI

Anis Khoirotun Nikmah, Mohammad Afifulloh, Zuhkhriyan Zakaria

Abstract


Education is an aspect that has a very basic role in shaping the personality of a bright young generation in the future. It is through education that all human beings can learn. Organizing a learning environment in the classroom that attracts interest and supports students in learning is closely related to the state of the physical classroom environment, room arrangements, student management and utilization of learning resources, classroom displays, and so on. Classrooms must be clean, seating arranged in such a way that children can carry out learning activities freely. The purpose of this study is to explain the teacher-student interaction model in creativity an effective learning atmosphere. To achieve this goal, the researcher conducted a qualitative research type. The data collection procedure was carried out using observation method, That is, verbally asking and responding to sources of information chosen by researchers in direct observation, interviews and certain data collection methods to find phenomena in research activities carried out systematically, and so on. A documentary way to get data. , Notes, agenda, etc.

Kata kunci: Pola Interaksi, Guru dan Siswa, Pembelajaran Efektif


Full Text:

PDF

References


Alam, M., Rauf, B. A., & Asrib, A. R. (2020). ANALISIS PERBANDINGAN MOTIVASI, SIKAP DAN KINERJA GURU PRODUKTIF BIDANG KONSTRUKSI DAN PROPERTI PADA SMK NEGERI DI KOTA MAKASSAR (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR). http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/17683

Assyifa, D. A. (2020). Implementasi Variasi Metode Pembelajaran Akidah Akhlak Kelas V di MI Miftahul Ulum Kota Batu.

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern: Konsep Dasar, Inovasi dan Teori pembelajaran. 157-159.http://repository.um-palembang.ac.id/id/eprint/9011

Herin, G. (2017). Pola Interaksi Satu Arah Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas Xi Ips Sma Negeri 6 Makassar. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan. https://doi.org/10.26858/sosialisasi.v0i0.3149

Kardo, R., & Yuzarion, Y. (2017). Sikap guru terhadap peserta didik dalam belajar. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 2(2), 189-195. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktpk/article/view/2558

Lubis, A. S. (2018). Pola Interaksi Guru Dengan Murid Dalam Pembelajaran PAI di Kelas XI MA Muallimin Univa Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan).

Meleong, J. (2016). Lexy, Penelitian Kualitatif.Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Masruhani, S. N. (2016). Pola Interaksi Guru dan Siswa pada Pendidikan Islam Klasik. Qathruna, 3(02), 143-160.

Mulyasa, E., Iskandar, D., & Aryani, W. D. (2016). Revolusi dan Inovasi Pembelajaran. REVOLUSI DAN INOVASI PEMBELAJARAN. PT Remaja Rosdakarya. ISBN 978-979-692-736-4

Muzaki, I. A., & Tafsir, A. (2018). Pendidikan Multikultural Dalam Perspektif Islamic Worldview. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(1), 57-76. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.154

Roqib, M., & Nurfuadi, N. (2020). Kepribadian guru.Yogyakarta: CV. Cinta Buku ISBN 97860261556

Sawaluddin, S. (2018). Konsep Evaluasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(1), 39–52.

Syaifulhaq, A. U. (2015). INTERAKSI ANTARA GURU DENGAN SISWA DALAM MENGEMBANGKAN KEDISIPLINAN SISWA MADRASAH ALIYAH DIPONEGORO DI DESA MENOREH KECAMATAN SALAMAN KABUPATEN MAGELANG TAHUN AJARAN2013/2014 (Doctoral dissertation, IAIN SALATIGA).

Yuzarion, Y. (2017). Faktor yang mempengaruhi prestasi belajar peserta didik. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(1), 107-117.

Zakaria, Z., Setyosari, P., SULTON, S., & KUSWANDİ, D. (2019). The effect of art-based learning to improve teaching effectiveness in pre-service teachers. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(3), 531-545.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.